JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در آنچه به علیّ سفارش کرده است ـ : ای علی! خواب دانشمند برتر ازعبادت عابد است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • Lobachevsky
    نیکلای لوباچفسکی
    نیکلای ایوانویچ لباچفسکی (Lobachevsky, Nikolay Ivanovich) از جمله اولین کسانی بود که قواعد هندسه اقلیدسی را که بیش از 2000 سال بر علوم مختلف ریاضی و فیزیک حاکم بود درهم شکست. کسی باورش نمی شد هنگامی که اروپا مرکز علم بود شخصی در گوشه ای از روسیه بتواند پایه های هندسه اقلیدسی را به لرزه در بیاورد و پایه های علم در قرن نوزدهم را پی ریزی کند.

    خیال نداریم راجع به خود او صحبت کنیم بلکه می خواهیم بطور مختصر بیان کنیم که او چه کرد. در میان اصول هندسه اقلیدسی - که راجع به آنها در آینده صحبت خواهیم کرد - اصلی وجود دارد به اینصورت : "از هر نقطه خارج یک خط نمی توان بیش از یک خط موازی - در همان صفحه ای که خط و نقطه در آن قرار دارند - به موازات آن خط رسم کرد". ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:48 عصر

    Triangle Numbers
    اعداد مثلثی
    1، 3، 6، 10، 15، 21 و ... بنظر شما این اعداد چه ویژگی مشترکی دارند؟ اگر دست به قلم نشویم و شکل نکشیم و آزمایش نکنیم، فهمیدن ارتباط میان آنها کمی دشوار است. به این شکل دقت کنید مشکل شما حل خواهد شد. به اعداد موجود در این سری، اعداد مثلثی می گوییم.

    1 = 1
    3= 1+2
    6= 1+2+3
    10= 1+2+3+4
    15= 1+2+3+4+5
    21= 1+2+3+4+5+6
    . . .
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:46 عصر

    Pythagoras
    از کتاب Gaffurius : فیثاغورث در حال آزمایش
    رابطه میان اصوات موسیقی و اعداد
    یکی از نکات مهمی که پایه های پیشرفت علوم مختلف را شامل می شود اصول اولیه و فرضیاتی است که بر اساس آن نظریه ها ارائه می شوند. اقلیدس و تنی چند از پیشینیان او که در فلسفه فعال بودند به این نتیجه رسیده بودند که هرگز نمی توان همه چیز را ثابت کرد.

    آنها معتقد بودند که در ساخت هر نهاد منطقی باید یک یا چند گزاره را بعنوان فرض در نظر گرفت و سایر احکام را بر اساس آنها اثبات کرد. آنها تجربه کرده بودند که اگر سعی کنند تمام گزاره ها را به اثبات برسانند بدون شک به یک دور باطل خواهند رسید. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:38 عصر

    یکی از زیباترین استدلالهایی که ریاضی دانان یونان پس از شناخت رابطه فیثاغورث و آشنایی با مثلث قائم الزاویه ای که دو ضلع مجاور به وتر آن بطول 1 بود انجام داده اند آن است که "رادیکال دو" (2√) یا همان ریشه دوم عدد 2 نمی تواند یک عدد گویا باشد.

    استدلال آنها بسیار ساده بود در نظر می گیریم که ریشه دوم عدد 2 بصورت یک کسر گویا (2√=a/b) بیان شود. همچنین فرض می کنیم که a/b کسر ساده شده می باشد و صورت و مخرج مقسوم علیه مشترک ندارند. در آنصورت اگر طرفین معادله را در خود ضرب کنیم (یا به توان دو برسانیم) باید داشته باشیم : a2/b2=2

    بنابراین خواهیم داشت که : a2=2b2

    رابطه اخیر نشان می دهد که a2 یک عدد زوج می باشد، بسادگی می توان نتیجه گرفت که a نیز باید عدد زوج باشد (چرا؟) ، بنابراین اگر a را بصورت 2t نمایش دهیم خواهیم داشت : 4t2=2b2

    اگر معادله بالا را ساده کنیم خواهیم داشت که : b2=2t2

    یعنی b هم یک عدد زوج می باشد(چرا؟) ، بنابراین a و b هر دو مقسوم علیه مشترکی مساوی 2 دارند و این مخالف فرضی است که در ابتدا انجام دادیم. بنابراین نمی توان عدد رادیکال دو را بصورت یک کسر گویا نمایش داد.


    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:36 عصر

    Euclid
    تابلو اقلیدس اثر رافائل نقاش ایتالیایی
    در رابطه با زندگی اقلیدس (Euclid) اطلاعات بسیار کمی در دسترس می باشد، مشخص است که وی استاد ریاضیات در دانشگاه اسکندریه بوده و بنظر می رسد که او تعلیمات ریاضی خود را در مدرسه افلاطونی در آتن گذرانده باشد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:35 عصر

    Lobachevsky, Nikolay Ivanovich
    Lobachevsky, Nikolay Ivanovich
    لباچفسکی طرفدار طرز تفکر مترقی بود. او از درک علمی هندسه دفاع می کرد و کوششهایی را که در جهت انتساب قوانین هندسه به عقل مطلق انجام می گرفت محکوم می کرد. او می گفت :

    "ما در طبیعت تنها حرکت را می شناسیم، حرکتی که بدون آن هیچ احساسی ممکن نیست. بدین جهت همه مفاهیم دیگر و مثلا" مفاهیم هندسه به وسیله مغز ما و از خواص حرکت گرفته شده است."
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/4/8::: ساعت 6:22 عصر

    Archimedes
    ارشمیدس (287-212 قبل از میلاد)
    ارشمیدس (Archimedes) از بزرگترین ریاضی دانان همه اعصار و به یقین بزرگترین آنها در عهد عتیق از اهالی شهر یونانی سیراکیوز واقع در جزیره سیسیل بود. وی در حدود سال 287 قبل از میلاد به دنیا آمد و در زمان غارت سیراکیوز به دست رومیان در سال 212 قبل از میلاد در گذشت.

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/4/6::: ساعت 4:23 عصر

    ARCHIMEDES SCREW
    پیچ ارشمیدس از کاربردی ترین ماشین های ساخت او
    ارشمیدس (Archimedes) اغلب از خاکستر آتش یا دانه های شن روی زمین بعنوان وسیله ای برای ترسیم اشکال هندسی و تفکر راجع به مسائل مورد نظرش استفاده می کرد. معروف است که روزی به یکی از رومیان غارتگر که در اطراف یکی از نوشته های او بر روی زمین ایستاده بود می گوید که "از روی نمودار من کنار برو" و در آن هنگام آن فرد رومی به خشم آمده و نیزه ای به بدن او فرو می کند و او را به کام مرگ می فرستد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/4/6::: ساعت 4:18 عصر

    Gottfried Wilhelm von Leibniz
    Gottfried Wilhelm von Leibniz
    نوشته ها و افکار لایب نیتس تا حدود دویست سال پس از مرگش مورد توجه قرار نگرفت شاید دلیل بزرگ آن جلوتر بودن او از زمان حال بود. بسیاری وی را موسس منطق جدید و یا حداقل یکی از موسسین منطق جدید می دانند. لایب نیتز با وجود آنکه به مبانی منطق قدیم ارسطویی وفادار بود اما توانست راه را برای ورود دیدگاه های جدید منطق باز نماید.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/4/6::: ساعت 4:12 عصر

    Pi
    روش ارشمیدس برای محسابه عدد p
    مردم تمدنهای باستان بخوبی میدانستند که نسبت محیط هر دایره به قطر آن یک عدد ثابت می باشد که به 3 نزدیک است. یونانی ها قبل از ارشمیدس هم سعی در محاسبه دقیق این عدد نموده بودند اما ارشمیدس رسما" اولین شخصی بود که برای محاسبه عدد پی (p) روشی را ارائه داد.

    او مقدار عدد پی را با تقریب محاسبه و اینگونه ارائه کرد :

    223/71 < p < 22/7

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/4/6::: ساعت 4:7 عصر

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 24
    بازدید دیروز: 56
    کل بازدید :773822

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<