JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی و دانلود کتاب - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ می فرماید : بنده ام با چیزی مانند آنچه بر او واجب کرده ام، محبوب من نمی شود . [امام صادق علیه السلام]
معرفی و دانلود کتاب - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو


  • نویسنده: سید على علوى قزوینى
     

    معرفی کتاب:
    تلقیح مصنوعى اصطلاحا عبارتست از داخل کردن نطفه مرد در رحم زن بوسیله آلات پزشکى یا هر وسیله دیگرى غیر از مقاربت و نزدیکى.
    لقاح، لغتا آبستن شدن (Fecundation de chamean ) و تلقیح نیز به معنى آبستن کردن است. معنى اصطلاحى تلقیح از معنى لغوى آن چندان دور نگردیده است؛ بدین معنا که لقاح مصنوعى عبارتست از آبستن شدن زن بوسیله آلات پزشکى و تلقیح مصنوعى عبارت است از آبستن کردن زن بوسیله تزریق اسپرماتوزوئید مرد به رحم زن به کمک وسایل پزشکى و آلات مصنوعى بدون انجام عمل مقاربت و نزدیکى.
    تلقیح مصنوعى ممکن است با نطفه و اسپرماتوزوئید شوهر انجام گیرد که به آن تلقیح مصنوعى هومولوگ (AIH) گویند و همچنین امکان دارد عمل تلقیح بوسیله نطفه بیگانه تحقق یابد که به آن تلقیح مصنوعى هترولوگ (AID) گویند. تلقیح منى هومولوگ هنگامى ضرورت پیدا مى کند که شوهر داراى قابلیت بارورى طبیعى بوده ولى به علت چاقى یا نقص آلت مردانه نتواند موقع انزال، منى خود را روى گردن رحم بریزد و تلقیح منى هترولوگ در مواردى مناسب است که ثابت شود نابارورى شوهر غیر قابل درمان است.
    تلقیح مصنوعى انسان که موضوع بررسى و تحقیق این نوشتار قرار گرفته است، یکى از پدیده هاى نوینى است که با شکوفائى دانش پزشکى پا به عرصه هستى نهاده و بالتبع منشأ ایجاد مسائل مختلف حقوقى شده است و بدلیل آنکه این موضوع یکى از موضوعات نوین مى باشد، متأسفانه در حقوق مدون و قوانین موضوعه ایران سخنى از آن به میان نیامده است.
    این نوشتار احکام و خصوصیات هر دو روش تلقیح مصنوعی را مورد بررسى و مطالعه قرار می دهد.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    تعریف تلقیح مصنوعى و انواع آن
    تاریخچه پیدایش لقاح مصنوعى
    بخش اول: تلقیح مصنوعى از دیدگاه شریعت و قانون
    فصل اول: تلقیح مصنوعى و حکم تکلیفى آن
    فصل دوم: تلقیح مصنوعى و حقوق جزا
    فصل سوم: حقوق تطبیقى
    بخش دوم: وضعیت حقوقى اطفال ناشى از لقاح مصنوعى
    فصل اول: ماهیت نسب
    فصل دوم: امارات اثبات نسب مشروع
    فصل سوم: نسب طفل حاصل از لقاح مصنوعى بوسیله اسپرم شوهر
    فصل چهارم: نسب طفل حاصل از لقاح مصنوعى بوسیله اسپرم مرد اجنبى
    فصل پنجم: رابطه نسبى طفل ناشى از لقاح مصنوعى با مادر طبیعى خود
    فصل ششم: فروعات مسأله تلقیح مصنوعى در رابطه با قانون مدنى


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/10/11::: ساعت 2:40 عصر
    نظرات دیگران: نظر



    نویسنده: سید رضی عمادی
     

    معرفی کتاب:
    روسیه از دیر باز در صدد بوده است که در آسیا حضور فعال داشته باشد. این آرزو در عهد تزارها با ممانعت انگلستان و در زمان اتحاد شوروی با سد امنیتی ضدکمونیسم روبه رو شد. منطقه خاورمیانه نیز همواره برای حاکمان شوروی از چند جهت حائز اهمیت بود:
    اول، نزدیکی جغرافیایی خاورمیانه به شوروی که باعث می شد این کشور امنیت خود را در پیوند با خاورمیانه دیده و بکوشد تا محیط امنیتی مطلوب خود را در آن بوجود آورد. البته حضور و نفوذ جدی غرب در خاورمیانه با دو هدف مقابله با شوروی و تامین انرژی از منطقه، جایگاه امنیتی خاورمیانه را در استراتژی شوروی تقویت می کرد.
    دوم منطقه خاورمیانه یکی از مهمترین عرصه های رقابت مسکو و واشنگتن برای نفوذ بیشتر در بین بازیگران خاورمیانه بود. در این رقابت روسها غالبا از برخی از اعراب حمایت می کردند.
    سومین ویژگی سیاست روسها در خاورمیانه ناظر بر جنبه های شخصی و نقش و برداشت افراد به مثابه تصمیم گیرندگان است. اتحاد شوروی از سوی تعداد بسیار اندکی از رهبران طراز اول اداره می شد، لذا نقش و برداشت هریک از افرادی که در راس هرم قدرت قرار داشتند، همواره در تعیین سیاست خارجی شوروی در خاورمیانه موثر بوده است. به طور متقابل در خاورمیانه نیز عوامل متعددی وجود داشت که گرایش به شوروی را تقویت می کرد. ظهور جنبش های ضد استعماری، وجود احزاب چپ و سوسیالیست و بویژه رویارویی اعرب و اسرائیل از جمله مهمترین عوامل به شمار می آیند که زمینه حضور فعال شوروی را در کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن فراهم ساخت.
    در حال حاضر آنچه واضح است این است که روسیه حاضر به پذیرش جایگاهی در ردیف کشورهای عادی چه در منطقه و چه در سطح جهانی نیست و کماکان به دنبال آن است که با همان عقبه خود از نقشی فاخر برخوردار باشد و در ردیف کشورهای مهمی همچون امریکا قرار گیرد. این نوشتار در تلاش است تا سیاست فدراسیون روسیه را در قبال خاورمیانه بررسی نماید.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ? روسیه و ایفای نقش جهانی

    ? سیاست اتحاد شوروی در قبال خاورمیانه

    ? فدراسیون روسیه و صلح خاورمیانه
    الف: دوره یلتسین
    1- دوره کوزیرف
    2- دوره پریماک
    ب: عصر پوتین

    ? سیاست روسیه در قبال ایران، ترکیه و اسرائیل
    الف: جمهوری اسلامی ایران
    ب: ترکیه
    ج: اسرائیل

    ? بازگشت به خاورمیانه


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/10/5::: ساعت 2:16 عصر
    نظرات دیگران: نظر



    نویسنده: محمد رضا صائبى‏ پور
     

    معرفی کتاب:
    براى ما آدمیان، صحنه بسیار تکان دهنده اى است، وقتى جسم سرد «انسان» عزیزى که روزها و سالهاى بسیار از حرارت و شور و معنى آکنده بوده، در برابر دیدگان بازماندگانى بیقرار، با تمام شخصیت، دانش، تجارب، و همه خاطره هایش به خاک و سنگ و مورچگان قبرستان سپرده مى شود.
    در آن لحظات معمولا به فکر فرو مى رویم. ما باور داریم که او روزى زنده خواهد شد. باورى که مایه دلدارى و تسکین داغداران و البته همه ماست، زیرا بدون شک ما نیز روزى خواهیم مرد.
    هم اکنون ما در عصرى زندگى مى کنیم که نظریه تکامل و فرضیه هاى پیدایش حیات، مبتنى بر پژوهشهاى روزافزون خیل عظیم محققان و دانشمندان، در کتب علمى و درسى مان، ارائه مى شوند و جوانان فطرتا پاک و حقیقت جوى ما که اخبار جستجوى حیات در دیگر سیارات را پیوسته مى شنوند، طبعا گاهى همانند حضرت ابراهیم علیه السلام از خدایشان مى خواهند، به آنان نشان دهد «چگونه آیا دوباره زنده خواهند شد؟»براستى بعد از آن که رخت از این جهان بربستیم، چگونه زنده خواهیم شد؟ آیا تصورى از چگونگى این امر غریب و شگفت انگیز داریم؟
    معاد از اصول تمام ادیان الهى، نقطه عطف افکار فلسفى بشر و معنابخش زندگى دردآلود آدمى است. میزان و شدت اعتقاد، به معاد رقم زننده سرنوشت ما در تصمیم گیرى هاى حساس و خطیرى است که در مسیر زندگى، از سالهاى بلوغ و جوانى تا آخرین لحظات عمر، به عمل مى آوریم. از دیگر سو، هر چه تصور قانع کننده ترى از چگونگى زنده شدن مجدد خود داشته باشیم، طبعا اطمینان قلبى بیشترى پیدا خواهیم کرد. حضرت ابراهیم علیه السلام پیامبر اولوالعزم خداوند، عطش خویش را در کسب اطلاع از چگونگى رستخیز آدمیان، با پرسیدن بى واسطه از خداوند، فرو نشاند. تصور، ابزار تفکر آدمى است. در ترجمه هاى قرآن گاه مى خوانیم که مردگانى که استخوانهایشان نیز متلاشى شده به طریقى دوباره جان خواهند گرفت و از درون قبرهاى خود بیرون خواهند آمد. تنها تصورى که به صورت یک نمایش کارتونى در زمینه چگونگى معاد ارائه مى گردد بازگشت ذراتى است که به استخوانهاى الاغى مرده مى چسبند و جان مى گیرند. این در حالى است که بسیارى از درگذشتگان قبرى ندارند و شبهه آکل و ماکول از دیرباز همچنان مطرح است.
    بوعلى سینا دانشمند مشهور اسلامى نیز نتوانست تصورى معقول از معاد اجسام آدمیان در ذهن خویش ترسیم نماید. او از آنجا که به صداقت پیامبرصلى الله علیه وآله ایمان داشت، زندگى اخروى را باور کرد. بسیارى از ما نیز چنین مى کنیم. اما اگر بوعلى سینا، امروز در کنار ما مى بود و از کشف اسرار حیرت انگیز دنیاى حیات اطلاع مى داشت، تصدیق مى نمود که جاى یک تفسیر عصرى، جاى نظریه اى رسمى و جامع که جوابگوى نیاز اذهان عمومى بویژه نسل دانشجو باشد؛ خالى است. با توجه به مسائل سیاسى و فرهنگى عصر حاضر، ما نیازمند نظریه اى هستیم که با حقایق علمى سازگارتر و براى دانشمندان و متفکران جهان قابل تامل پذیرتر باشد و از همه مهمتر بتواند مانع نفوذ افکارى در جامعه اسلامى ما گردد، که با سنگ زیربناى فرهنگى مان تضاد دارند.
    این نوشتار کوششى است به منظور دستیابى به نظریه اى بهتر براى چگونگى احیاى مردگان در روز رستاخیز.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? ما چه هستیم؟ این چه چیزى است که باید زنده شود؟

    ? اطلاعات ژنتیکى چه هستند؟
    ساختمان ملکول AND
    از یک سلول تا یک جاندار پرسلولى
    نقش ملکول AND در تمایز سلولى

    ? قرآن و رستاخیز

    ? ارائه یک تصور در قالب چند فرضیه
    فرضیه اول
    فرضیه دوم
    فرضیه سوم
    فرضیه چهارم
    فرضیه پنجم


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.
     



    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/9/28::: ساعت 9:56 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    نویسنده: علیرضا قائمی نیا
     

    معرفی کتاب:
    از زمان طرح بحث مدل هاى معرفت دینى، بیش از چند دهه نمى گذرد. گرچه ریشه این بحث را مى توان در مباحث کهن معرفت شناسى و فلسفه دین جست و جو کرد؛ لیکن گسترش دامنه این بحث، در چند دهه اخیر، به ویژه در چند سال اخیر بوده است؛ لذا در بسیارى از کتاب هاى معرفت شناسى دینى، این بحث به طور مستقل مطرح نشده است.
    بحث هایى که در فلسفه دین و معرفت شناسى دینى مطرح مى شود، عمدتاً از دیگر زمینه ها از قبیل: معرفت شناسى، فلسفه علم، فلسفه زبان، هرمنوتیک و... متأثر است. تغییر و تحولاتى که در این زمینه ها رخ مى دهد، مباحثى جدید را در فلسفه دین و معرفت شناسى دینى به بار مى آورد. بحث مدل هاى معرفت دینى هم از جمله مباحثى است که تحت تأثیر سه رشته عمده دیگر؛ یعنى معرفت شناسى، فلسفه علم و هرمنوتیک، در معرفت شناسى دینى عنوان شده و سرفصل بسیارى از مباحث دیگر قرار گرفته است.
    بحث مدل هاى معرفت دینى، بنیادى ترین بحث معرفت شناسى دینى است و بر بسیارى از دیگر مباحث آن پرتو مى افکند. این بحث از پربارترین مباحث این زمینه است که چارچوبى وسیع براى فهم نزاع هاى فکرى در جهان اسلام پدید مى آورد.
    نوشتار حاضر مدل های معرفت دینی را مورد بررسی قرار می دهد.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? مقدمه
    ? مدل هاى معرفتى
    ? اقسام رئالیسم
    یک. رئالیسم خام
    دو: ابزار انگارى
    سه: ساختى گروى
    چهار. رئالیسم انتقادى


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/9/17::: ساعت 2:32 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    نویسنده: محمد تقی‌ فعالی‌
     

    معرفی کتاب:

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    بخش چهارم: احساس
    احساس
    محسوس
    حاس
    آیا حواس جسمانى اند؟
    تعداد حواس

    بخش پنجم: مسائل احساس
    مسئله 1 - قبل از حس
    مسئله 2- نقش حس
    مسئله 3- محدودیت هاى حس
    مسئله 4- آیا حس تنها منبع است؟
    مسئله 5- آیا حس مفید تصور است یا تصدیق؟

    بخش ششم: حواس
    حس بساوایى
    حس چشایى
    حس بویایى
    حس شنوایى
    حس بینایى


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/9/14::: ساعت 12:31 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    نویسنده: استیون کلارک
    مترجم: محمدحسن محمدی مظفر ‌

     

    معرفی کتاب:
    اخلاق زیستی از مباحث نسبتا جدیدى است که در جهان غرب مطرح شده و اندیشمندانى را به خود مشغول کرده و کتاب ها و مقالاتى را پدید آورده است. به تازگى دو جلد کتاب با عنوان اخلاق زیستی(3) به فارسى ترجمه شده که سرآغاز و نویدبخش شکوفا شدن این مباحث در زبان فارسى است. اخلاق زیستی با قضایاى کلى درباره جنبه هاى مختلف رابطه انسان با محیط زیست اش سروکار دارد. در ریشه یابى بنیان هاى فرهنگى بحران زیست محیطى کنونى، برخى(4) نگرش انسان محورانه به طبیعت را مسئول دانسته اند، نگرشى که نخستین جلوه هاى آن به سفر پیدایش در کتاب مقدس مى رسد. آرنولد توین بى نیز در گفتگو با داى ساتسو ایکه دا، دانشمند ژاپنى، به این نتیجه رسیده که دین مورد نیاز بشر کنونى همه خداگرایى که (panthism) است که احترام به منزلت و قداست کل طبیعت را تعلیم مى دهد و یکتاپرستى یهودى [و نیز مسیحى و اسلامى] توجیه گر بهره بردارى حریصانه بشر از طبیعت است، چیزى است که بشر کنونى به آن نیازى ندارد. استیون کلارک، نویسنده نوشتار حاضر در پى آن است که چنین دیدگاه هایى را به نقد بکشد. به اعتقاد او، همه خداگرایى دقیقا همان چیزى است که ما بدان نیاز نداریم وایمان مسیحى همراه با دیگر ادیان بزرگِ داراى کتاب مقدس احترام به منزلت و قداست مخلوقات خدا را تعلیم مى دهند. مباحث مطرح شده در این نوشتار به دلیل اختصار وعدم سابقه ممکن است تا حدى سنگین و دشواریاب به نظر آیند؛ از این رو، علاقه مندان به تفصیل بیشتر در این زمینه را به کتاب پیشگفته ارجاع مى دهیم.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? آموزه های دینی و محیط زیست
    ? حمایت سطحى و عمیق از حفظ محیط زیست
    ? روان ها، ماده و افراد
    ? عینیت و قواعد عقل
    ? طبیعت و قرارداد


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/9/14::: ساعت 10:35 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    نویسنده: نصیر صاحب‌خلق‌
     

    معرفی کتاب:
    پروتستانتیسم را مى توان به نوعى بازگشت و رجعت مسیحیان به «عهد عتیق» یا تورات نامید. نهضت پروتستانتیسم به طور مشخص با «لوتر» و آراء اعتقادى جدید او در خصوص مسیحیت آغاز مى گردد. لوتر خود پیش از آغاز نهضت پروتستانتیسم تحت تأثیر عمیق آموزه هاى فلسفى، تئولوژیک و جهان بینى عبرانى بوده است. «به هنگام تحقیق و پژوهش در خصوص لوتر به عنوان بزرگ ترین پیشواى پروتستانتیسم و این که او چگونه مجذوب چنین رویکردى گردید، با علاقه زائدالوصف او به دین عبرانى و منابع عبرانى روبرو مى شویم.»
    تأثیرپذیرى لوتر و همفکران او از تئولوژى عهد عتیق در یک فرایند طبیعى موجب پیدایى تغییرات بزرگى در مفاهیم دینى کلیساى کاتولیک گردید، رویکرد «به بهشت دنیایى» به جاى «آخرت گرایى» مسیحى نشست. «ربح» و «ربا» که در مسیحیت کاتولیک تحریم شده بود در مسیحیت پروتستان تشریع گردید و پس از آن با سرعت و همراه با توسعه پروتستانتیسم در اروپا گسترش یافت. بزرگداشت یهودیان و برترداشتن قوم یهود و متعلق دانستن سرزمینهاى فلسطین تحت عنوان به اصطلاح «ارض موعود» و سرزمینهاى مقدس وعده داده شده به قوم یهود از جانب خداوند، شاخصه دیگر پروتستانتیسم لوترى بود. لوتر در این ستایش و تمجید از به اصطلاح «قوم برگزیده خداوند» به اندازه اى پیش رفت که شبهه یهودى بودن او در محافل مسیحى کاتولیک به صورت جدى مطرح گردید. خود او نیز با انتشار کتابى که تحت عنوان عیسى مسیح یک یهودى زاده شد3 در سال 1523م. به رشته تحریر درآورد، به این شبهه بیش از پیش دامن زد. او در این کتاب نوشت:
    یهودیان خویشاوندان خداوند ما (عیسى مسیح) هستند، برادران و پسر عموهاى اویند، روى سخنم با کاتولیکهاست. اگر از این که مرا کافر بنامند خسته شده اند بهتر است مرا یهودى بخوانند.
    ستایش لوتر از یهودیان در شرایطى که کلیساى کاتولیک به عنوان باور حاکم و مقتدر بر اعتقاداتى کاملاً ضد یهودى استوار بود این شبهه را به طور فزاینده مطرح مى ساخت که پروتستانتیسم، مسیحیتى است که بنیادها و شالوده هاى آن یهودى است و شاید این نظر به نحوى بیانگر پیدایى مسیحیت یهودى بود.
    تحول باور مسیحى ـ یهودى و تبدیل آن به مسیحیت صهیونیستى به عنوان ایدئولوژى پروتستانهاى قرون میانه توسط پیوریتنها صورت پذیرفت. «این فرقه پروتستان که ساختار هنجارهاى اخلاقى آن تماما منطبق با تورات بود و به عنوان یهودیگرى انگلیسى شناخته مى شد» توسط فردى کالوینیست پروتستان، به نام «ویلیام تیندل» پایه گذارى شده و در اروپا گسترش یافته بود و خود شاخه اى از کالوینیسم به حساب مى آمد.
    قدرت گرفتن پیوریتانیسم موجب پدید آمدن دیدگاه جدیدى نسبت به یهودیان گردید. با گسترش کالوینیسم، یهودیان مورد علاقه و احترام پیروان آن قرار گرفتند؛ چرا که آنها بر مبناى تئولوژى پیوریتانیسم، حافظان فرهنگ و زبان تورات بودند. لذا براساس اعتقادات پیوریتنها قبل از بازگشت مجدد مسیح باید یهودیان به سرزمینهاى مقدس بازمى گشتند.
    نوشتار حاضر ضمن بررسی مفهوم و چگونگی شکل گیری صهیونیسم مسیحی به معرفی سازمان ها و نهادهای مروج اندیشه صهیونیسم مسیحی در جهان می پردازد.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? مسیحیت صهیونیستى، فرایند تاریخى ـ دینى پروتستانتیسم
    ? صهیونیزم مسیحى چیست؟
    ? تاریخچه صهیونیسم مسیحى
    ? پیوریتنها و صهیونیسم مسیحى
    ? پروتستانها و صهیونیسم مسیحى
    ? سازمانها و نهادهاى صهیونیستى مسیحى
    ? صهیونیست ـ مسیحى ها، آمریکا و اسرائیل


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/9/13::: ساعت 1:19 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    نویسنده: محمد تقی‌ فعالی‌
     

    معرفی کتاب:
    معرفت شناسى در میان شاخه هاى بسیار متنوع فلسفه از جهاتى ممتازاست. شاید مهم ترین جهت این باشد که بسیارى از مباحث و مسائل دیگر شاخه هاى فلسفه توانمندى عقل و ذهن را در درک و کشف واقعیت از پیش فرض گرفته اند، وجود معرفت را مفروض پنداشته و نفى شکاکیت را مسلم انگاشته اند. حال آن که این مسائل مانند ده هامبحث مردافکن و تشویش آور دیگر از قبیل: تحلیل معرفت، ارزشمندى ادراکات، ملاک توجیه باور، مشکلات انواع معرفت نظیر استقرا، ادراک حسى حافظه و علم ما تقدم تنهابخشى از مسائل عرفت شناسى است که باید از قبل بدان پرداخت و در آن علم، اتخاذموضع نمود در غیر این صورت در بسیارى از مسائل عقلى و فلسفى چاره اى جز سکوت نیست.
    در این میان مسئله ادراک حسى نقشى ممتاز دارد. زیرا مایه و اساس دیگر ادراکات تصورى وتصدیقى است. تاثیر و نقش احساس تا بدان جا بنیادى است که بیست نقش گوناگون براى آن ذکرشده و فیلسوفى بى نظیر مانند بوعلى در این زمینه صدها صفحه نگاشته و غبار کهنگى از طلعت آن سترده است هر چند اندیشمندان بعدى کار احساس را نیم خام گذاردند.
    نوشتار حاضر مسئله ادراک حسی را از منظر شیخ الئیس بوعلی سینا بررسی می نماید.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ? مقدمه
    1- جایگاه بحث
    2- ضرورت بحث
    3- هدف ها و سؤال ها
    4- زندگى نامه

    بخش اول: نفس
    جایگاه نفس
    حقیقت نفس
    اثبات نفس
    اوصاف نفس

    بخش دوم: قواى نفس
    اصطلاحات قوه و معناى مراد
    تعدد و وحدت قوا و ملاک هر یک
    قواى نباتى، قواى حیوانى و قواى انسانى
    ارتباط قوا با یکدیگر
    ارتباط قوا با نفس و بالعکس
    ارتباط قوا با بدن

    بخش سوم: ادراک
    تعریف ادراک
    حقیقت و شرایط ادراک
    وجود ذهنى
    تاریخچه بحث وجود ذهنى
    تقریر مدعاى وجود ذهنى
    ماهیت ذهنى تحت مقوله کیف قرار دارد
    ارزش ادراکات
    مراحل ادراک
    احساس و ادراک از نظر علوم جدید


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.



    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/9/10::: ساعت 1:46 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     


    نویسنده: محمود اسماعیل نیا
     

    معرفی کتاب:
    اهتمام اسرائیل به منطقه شرق آفریقا قبل از تأسیس رژیم اسرائیل بوده و نظریه پردازان صهیونیستی، اوگاندا و کنیا را به عنوان موطن های برگزیده برای گردآوری یهودیان آواره جهان در نظر داشتند.
    اتیوپی، جایگاه راهبردی در سیاست آفریقایی اسرائیل دارد؛ زیرا با توجه به اینکه آدیس آبابا به عنوان یک قدرت منطقه ای، قابلیت تأثیرگذاری در توازن منطقه ای را دارد، می توان از ظرفیت های آن در جهت تعدیل سیاست منطقه ای مصر و سودان بهره برداری نمود. همچنین امنیت آبی سودان و مصر در گرو سیاست های آبی اتیوپی است.
    وجود یک اقلیت یهودی (فلاشه) در اتیوپی، می تواند توازن جمعیتی فلسطین اشغالی را به سود اسرائیل مختل و خلاء کمبود نیروی کار این رژیم را پر کند و با بیکار کردن کارگران فلسطین، فشارهای مضاعفی بر اقتصاد بحران زده دولت خودگردان فلسطین تحمیل کند.
    امنیت دریای سرخ در ابعاد مختلف برای سیاست راهبردی و امنیتی رژیم اسرائیل، از اولویت های استراتژیک برخوردار است و توازن منطقه ای و ترتیبات امنیتی در این منطقه پیوند تنگاتنگی با موضوع منازعه اعراب و اسرائیل داشته و روابط ارگانیکی با امنیت ملی جهان عرب دارد. حوزه رود نیل نیز در دایره سیاست راهبردی اسرائیل است و از رهگذر نفوذ و بسط سلطه در این منطقه، این رژیم قابلیت های بالفعلی برای تهدید امنیت ملی کشورهای عربی همچون سودان و مصر خواهد داشت.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? پیشینه تاریخی و سنتی حضور اسرائیل در منطقه
    ? ژئوپولیتیک منطقه شرق آفریقا
    ? منازعات منطقه ای و مناقشات دو جانبه
    ? مناقشات دوجانبه
    ? تأثیرهای نظام جدید جهانی بر منطقه شرق آفریقا
    ? افزایش هزینه های تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه
    ? توازن قدرت در منطقه شرق آفریقا «شاخ آفریقای بزرگ»
    ? اولیت ها و اهداف سیاست خارجی اسرائیل درباره منطقه شرق آفریقا
    ? مناسبات اسرائیل و کشورهای منطقه
    ? مناسبات اسرائیل و کشورهای منطقه در زمینه نظامی و امنیتی
    ? حضور اسرائیل در بخش کشاورزی منطقه شرق آفریقا


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.

     



    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/9/5::: ساعت 1:57 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     


    نویسنده: صبری انوشه
     

    معرفی کتاب:
    اهتمام اسرائیل به منطقه شرق آفریقا قبل از تأسیس رژیم اسرائیل بوده و نظریه پردازان صهیونیستی، اوگاندا و کنیا را به عنوان موطن های برگزیده برای گردآوری یهودیان آواره جهان در نظر داشتند.
    اتیوپی، جایگاه راهبردی در سیاست آفریقایی اسرائیل دارد؛ زیرا با توجه به اینکه آدیس آبابا به عنوان یک قدرت منطقه ای، قابلیت تأثیرگذاری در توازن منطقه ای را دارد، می توان از ظرفیت های آن در جهت تعدیل سیاست منطقه ای مصر و سودان بهره برداری نمود. همچنین امنیت آبی سودان و مصر در گرو سیاست های آبی اتیوپی است.
    وجود یک اقلیت یهودی (فلاشه) در اتیوپی، می تواند توازن جمعیتی فلسطین اشغالی را به سود اسرائیل مختل و خلاء کمبود نیروی کار این رژیم را پر کند و با بیکار کردن کارگران فلسطین، فشارهای مضاعفی بر اقتصاد بحران زده دولت خودگردان فلسطین تحمیل کند.
    امنیت دریای سرخ در ابعاد مختلف برای سیاست راهبردی و امنیتی رژیم اسرائیل، از اولویت های استراتژیک برخوردار است و توازن منطقه ای و ترتیبات امنیتی در این منطقه پیوند تنگاتنگی با موضوع منازعه اعراب و اسرائیل داشته و روابط ارگانیکی با امنیت ملی جهان عرب دارد. حوزه رود نیل نیز در دایره سیاست راهبردی اسرائیل است و از رهگذر نفوذ و بسط سلطه در این منطقه، این رژیم قابلیت های بالفعلی برای تهدید امنیت ملی کشورهای عربی همچون سودان و مصر خواهد داشت.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
    ? پیشینه تاریخی و سنتی حضور اسرائیل در منطقه
    ? ژئوپولیتیک منطقه شرق آفریقا
    ? منازعات منطقه ای و مناقشات دو جانبه
    ? مناقشات دوجانبه
    ? تأثیرهای نظام جدید جهانی بر منطقه شرق آفریقا
    ? افزایش هزینه های تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه
    ? توازن قدرت در منطقه شرق آفریقا «شاخ آفریقای بزرگ»
    ? اولیت ها و اهداف سیاست خارجی اسرائیل درباره منطقه شرق آفریقا
    ? مناسبات اسرائیل و کشورهای منطقه
    ? مناسبات اسرائیل و کشورهای منطقه در زمینه نظامی و امنیتی
    ? حضور اسرائیل در بخش کشاورزی منطقه شرق آفریقا


    دانلود کتاب:
    لینک دانلود  (نسخه الکترونیکی با حجم کمتر از یک مگابایت)
    برای دانلود، روی لینکهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.

     



    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/9/4::: ساعت 11:24 صبح
    نظرات دیگران: نظر

       1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 6
    بازدید دیروز: 17
    کل بازدید :771169

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    معرفی و دانلود کتاب - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    معرفی و دانلود کتاب - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<