JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات دینی و اخلاقی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین شرف، دانش است . [امام علی علیه السلام]
مقالات دینی و اخلاقی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو


  •  

    بررسی‌ استفاده‌ از اشکال‌ هندسی‌ در معماری‌ اسلامی‌ قبل‌ از تشکیل‌ دولت‌ یهود

    مورخان‌، هنرمندان‌ و باستان‌ شناسان‌ بر این‌ امر تأکید دارند که‌ ستاره‌ داوود یک‌ افسانه‌ دروغ‌ صهیونیستی‌ است‌ و در اصل‌ یک‌ شکل‌ مورد استفاده‌ عربی ‌بوده‌ است‌ که‌ توسط‌ یهودیان‌ به‌ سرقت‌ رفته‌ است‌. همه‌ حقایق‌ تاریخی‌ موید این‌ امر است‌ که‌ اسراییل‌، دولتی‌ بدون‌ اصل‌ و تاریخ‌ و یک‌ نبات‌ شیطانی‌است‌ که‌ توسط‌ استعمار در قلب‌ امت‌ اسلامی‌ کاشته‌ شده‌ است‌ و هیچ‌ باکی ‌از واژگونی‌ حقایق‌ و خلق‌ افسانه‌ها و خرافات‌ در مورد ریشه‌ و تاریخش‌ نداردو این‌ مسیر، تمدن‌ و فرهنگ‌ دیگر امت‌ها را به‌ خودش‌ نسبت‌ می‌دهد، حتی ‌مدعی‌ شده‌ است‌ که‌ تمدن‌ قدیم‌ مصری‌ دارای‌ اصل‌ یهودی‌ است‌ و آنان‌ که‌ اهرم‌ را بنا نهادند، عبرانیون‌ بوده‌اند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/9/28::: ساعت 10:2 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    امروزه دنیای غرب کمبود شدید معنویت را در جوامع خود حس می کند و این باعث شده که اندیشمندان آن ها به فکر برطرف کردن این مشکل بیافتند. حتی مردم عادی نیز این کمبود را احساس می کنند و به دنبال راه حل هایی در جهت رفع این مشکل هستند. اما منظور از کمبود معنویت چیست و این چه گوهری است که دنیای غرب به دنبال آن است؟
    به نظر من معنویت، که در لغت یعنی معنا و مفهوم، هدف غایی از انجام هر کار چه کوچک و چه بزرگ است. به عنوان مثال هدف از خوردن چیست؟ آیا رفع نیاز گرسنگی است؟ همین طور هدف از تحصیل، کار ، در آمد و مسافرت و غیره چه می باشد؟ آیا هدف از تحصیل کسب مقام و منزلت است و به دنبال آن مغرور شدن و احساس برتری نسبت به دیگران می باشد؟ آیا هدف از درآمد داشتن رفاه بیشتر و فخر فروشی است؟
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/8/10::: ساعت 10:44 صبح


     

    می‏گویند در شب قدر مقدرات بندگان اعم از خیر و شر و ولادت و مرگ و خلاصه هر چه تا شب قدر سال آینده با آن مواجه می‏شوند، تقدیر و معین می‏گردد . اگر چنین باشد، هر کس سرنوشتش تا سال آینده مشخص است . بنابراین، در دایره همین سرنوشت معین حرکت می‏کند و اختیاری از خود ندارد; زیرا با توجه به سرنوشتی که در شب قدر برایش رقم خورده، حرکت کرده است . بنابراین، زندگی جبر مطلق است; مخصوصا با عنایت‏به این که شب قدر هر سال تکرار می‏شود، انسان از ولادت تا مرگ در سرنوشتی از پیش تعیین شده حرکت می‏کند; اختیاری از خود ندارد و مانند عروسک خیمه شب بازی، اختیارش دست کسی است که او را به بازی گرفته است . آیا چنین نیست؟

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/7/9::: ساعت 12:49 عصر

    به تصریح قرآن کریم، روزه بر پیروان ادیان آسمانی قبل از اسلام نیز واجب بوده است. اما تنها مسلمانان، مسیحیان و یهودیان نیستند که روزه می‌گیرند، بلکه حتی آئین‌های غیرالهی نیز روزه و ریاضت‌های جسمی را برای تربیت جسم و روح پیروان خود ضروری می‌دانند.
    ادیان گوناگون طی قرون متمادی، هر یک راه و روش و آئین‌های خاصی را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب دانسته‌اند. از جمله این آموزه‌های دینی روزه است که در ادیان، آئین‌ها و سرزمین‌های مختلف، شکل‌های گوناگون و گاه بسیار متفاوت به خود گرفته است.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/7/3::: ساعت 11:37 صبح



     

    اشاره: در مورد بعثت نبى اکرم حضرت محمد بن عبدالله،صلى الله علیه وآله، سخنهاى بسیارى گفته شده و شاعران، ادیبان، حکیمان و نویسندگان، هر یک به فراخور حال خود، این واقعه شگرف را به نظم و نثرکشیده اند.
    اما شاید هیچ کس مانند خاندان پیامبر خاتم، صلى الله علیه وآله، که در درک اسرار بعثت یگانه همه اعصارو در شیوایى و رسایى سخن سرامدروزگار بوده اند، نتوانسته است حق مطلب را ادا کند و چنانکه شایسته این رویداد عظیم است در مورد آن سخن گوید. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/6/9::: ساعت 7:20 عصر



     

    اول از همه باید به یک نکته حساس اشاره کنم. نام شیطان پرستى پس از اسلام به پیروان این مسلک قدیمى داده شده است. اهل این فرقه به شدت از این نام بیزارند و آنرا توهین به خود و به فرشته مقرب خدا "ملک طاووس" مىدانند که در اسلام و بسیار از ادیان دیگر به نام شیطان متصف شده است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/5/29::: ساعت 8:32 عصر

    ادیان بیانگر اندیشه‌های اقوام در باب جهان، مطلق- یعنی هستی در خود و برای خود- علت، ذات، عنصر جوهری طبیعت و ذهن، و بالاخره بیانگر دیدگاه‌های آنها درباره‌‌‌‌ی طرز تلقی ذهن بشری یا طبیعت بشری در قبال اشیاء، الوهیت و حقیقت‌اند. (تاریخ فلسفه، ص 150)

    پس موضوع دین با موضوع هنر و فلسفه یکی است: دین، در انسان، همان آگاهی او به طبیعت حقیقی اوست، طبیعتی که به هستی و به آنچه خود هست قانع نیست و نارسایی همه‌ی هدفهای متناهی را احساس می‌کند و برتر از آنها را می‌جوید و همواره در جست‌وجوی ماوراء طبیعت، جامعه‌ی موجود و هستی خویش، و نگران آفرینش تازه در ماوراء این حدود است؛ دین، خلاصه، بیانگر وجود زنده‌ی نامتناهی در متناهی است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 6:16 عصر

    یکی از بارزترین صفات خداوند در اسلام ، علم و آگاهی ست. خداوند از همه چیزآگاه است ، هیچ چیز از او مخفی نیست ، به غیب و شهادت دانا است ، از آینده همان گونه آگاه است که از گذشته و حال. به ضمیر آدمیان از خودشان آگاه تر است. او عالم بلکه علیم است.

    یکی از بزرگترین نعمت های الهی استعداد و دانایی آدمیان است. خداوند سرشت انسانی را متمایل به دانایی و کسب معرفت خلق کرده است. خداوند اولین معلم است و به انسان آنچه نمی دانسته آموخته است. انسان از طریق ازدیاد معرفت رشد می یابد. علم آدمی ، بلکه علم همه آدمیان در مجموع ، در مقابل علم خداوند بسیار اندک است. علم متعارف انسانی اکتسابی و تدریجی است. قلمرو و علم متعارف انسانی عالم شهادت است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:33 عصر

    سنت لایتغیر الهی بر تعلیم انسانها است. این سنت با سرشتن فطرت آدمیان بر میل دانایی و امکان آگاهی محقق شده است. همه آدمیان به شدت و ضعف از این علم متعارف که اکتسابی و تدریجی است برخوردارند.

    در ضمن, امکان علم شهودی نیز برای هر انسانی که باطنش را از آلودگی ها پاکیزه کرده و مطهر و مزکی و مخلص شده باشد فراهم است. هیچ دلیل قرآنی بر انحصار علم شهودی در افرادی خاص در دست نیست.

    قرآن کریم علم غیب استقلالی را منحصر در ذات ربوبی دانسته و علم غیرمتعارف پیامبران از طریق وحی را به رسمیت شناخته است. پیامبران علم غیب تبعی دارند، این علم لدنی، موهبتی و دفعی است، همه غیب را در بر نمی گیرد، پیامبران و بالاخص پیامبر اسلام حضرت محمدبن عبدالله (ص) جز آنچه خداوند از طریق وحی در اختیار آنها قرار داده از غیب مطلع نیستند. دیگر علوم پیامبر(ص) اکتسابی و از سنخ علوم متعارف بشری است.

    آیا قرآن کریم علم غیب یا علم لدنی یا علوم فوق بشری را برای غیرپیامبران به رسمیت شناخته است یا نه؟ اگر بله، این افراد که در اطلاع از عالم غیب و در شیوه تعلیم همانند پیامبرانند چه کسانی هستند؟ به شکل مشخص تر آیا علم لدنی و فوق بشری منسوب به ائمه اهل بیت (ع) مستند قرآنی دارد یا نه؟ ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:32 عصر

    مقدمه

    موضوعات مهم فلسفی حالتی دوگانه دارند یعنی از دو جنبه و نگرش متفاوت و حتی متضاد به آنها نگریسته شده می شود و هر فیلسوفی بنا بر اصول فلسفی خویش یک طرف مسإله را بر می گزیند و توجیه و تبیین می کند. مسائلی چون: وحدت و کثرت، حرکت و سکون، وجود و عدم و ... . یکی از این موضوعات که مباحث بسیاری را به خود معطوف کرده است، مسأله ثبات و تغییر است.

    با شروع فکر فلسفی و در نتیجه­ی برخورد مستقیم و حسی انسان با امور ثابت و متغیر این پرسش مطرح شد که اصالت با کدامیک از این دو دسته موجودات است؟ آیا اصول و عناصر بنیادین هستی ثابت هستند و حرکت مشهود امری عارضی است یا برعکس حرکت و تغییر اصالت دارد و سکون در برخی شرایط بر موجودات عارض می شود؟ ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:8 عصر

       1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 37
    بازدید دیروز: 45
    کل بازدید :772219

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مقالات دینی و اخلاقی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    مقالات دینی و اخلاقی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<