JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران

جنبه های اقتصادی هنر - دنیای مقالات
نزدیکترین مردم به پیامبران ، داناترین آنان است بدانچه آورده‏اند . [ سپس برخواند : ] « همانا نزدیکترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدند و این پیامبر و کسانى که گرویدند . » [ سپس فرمود : ] دوست محمد ( ص ) کسى است که خدا را اطاعت کند هرچند نسبش به محمد ( ص ) نرسد ، و دشمن محمد ( ص ) کسى است که خدا را نافرمانى کند هرچند خویشاوند نزدیک محمد ( ص ) بود . [نهج البلاغه]
جنبه های اقتصادی هنر - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    آیا می توان با استفاده از فرمولهای ریاضی قیمت این
    اثر پیکاسو را محاسبه نمود؟
    هنر همانطور که میتواند روشی برای اظهار خلاقیت باشد، یک جنبه غیر معنوی هم دارد که بخش سوددهی و درآمدزایی آن است. در این نوشته نگاهی داریم به مسایل هنرمندان و کلکسیونرها، مسئولیتهای مالی، قیمت گذاری، مالیات و حسابرسی هنر.

    آیا یک اثر هنری قیمت دارد؟
    هنر، تنها یک ابزار اظهار خلاقیت و رمز آفرینی یا سمبولیسم نیست. بلکه وسیله ای برای توسعه ذهن و ابزاریست که به ما در تحلیل و دریافت ساختارها و چیدمانهای مختلف کمک میکند. با این طرز نگرش، هنر چندان با ریاضیات و علوم محاسباتی تفاوت ندارد.

    اما آیا این صحیح است که بگوییم ارزش یک اثر هنری میتواند با فرمولهای ریاضی اندازه گیری شود؟ و به همین ترتیب، آیا ممکن است بتوانیم آینده بازار هنر را با تجزیه و تحلیل گرایشات هنری گذشته و حال و بررسی ستونهای بدهکار و بستانکار دفاتر گالریها، پیش بینی کنیم؟

    پاسخ این سوال در مواجهه با معنای هنر به عنوان یک شیوه ابراز احساسات شخصی و یگانه، منفی است، اما جنبه های خاصی از هنر وجود دارند که در دنیای ارقام و محاسبات میگنجند و این، جایی است که ما هنر را به چشم یک "حرفه" نگاه میکنیم و اثر هنری را محصولی قابل خرید و فروش، با سود یا زیان میدانیم. پس از دیدگاهی که جنبه اقصادی اش غالب باشد، هنر با نادیده گرفتن جنبه های شخصی آن، میتواند به تعدادی رقم تبدیل شود و با پول مبادله شود.

    قیمت یک اثر هنری به چه عواملی وابسته است؟
    عوامل فراوانی در دنیای حرفه ای و مالی هنر موثر هستند. برای مثال، این حقیقت که اثر هنری بیشتر یک جنس تجملی تا ضروری به حساب می آید، به این معنا است که بهای آن در زمان جنگ، بی ثباتی اقتصادی، ناامنی سیاسی و اجتماعی و موارد مشابه دیگر، تنزل پیدا میکند.

    حتا عوامل زیست محیطی مانند یک باران سیل آسا نیز میتواند تاثیر موقتی بر روی قیمت آثار هنری بگذارد. از طرف دیگر، رسانه ها نیز با تایید یا تقبیح یک هنرمند یا آثار وی میتوانند تاثیر فراوانی بر ستون درآمد او بگذارند. مبلغی که یک خریدار میتواند خرج کند هم به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کنونی وی، مهارت او در مذاکره و به اصطلاح "چانه زدن" و همچنین میزان علاقه او به داشتن این اثر هنری خاص بستگی دارد.

    این تاثیرات، چه مثبت باشند و چه منفی، موقعیت بازار هنر را طوری بی ثبات میکنند که قرار دادن یک چهارچوب خاص و جهانی برای آن را غیر ممکن میسازد. حتا حذف تمام این عوامل و تکیه بر تاریخچه بازار و قیمتها هم نمیتواند این امر را ممکن سازد. در واقع هرنوع قیمت گذاری و پیش بینی بازار که برپایه الگوهای سنتی فروش قرار داشته باشد، منتج به ارزش گذاری غیر واقعی و پروژه هایی تحریف شده خواهد شد.


    اطاق خواب ، ونگوگ
    قیمت آثار هنری متغییر با زمان
    پیش بینی آینده بازار هنر، چه برای یک اثر و چه برای کل آثار موجود، کاری بیهوده و بسیار مشکل است زیرا هنر به همان اندازه غیر قابل پیش بینی است که مد. یک هنرمند یا یک مدل جدید لباس میتواند همانقدر که امروز سوژه داغ و همه پسندی است، فردا از نظرها بیافتد. در نتیجه، پولی که یک نفر حاضر به پرداخت آن باشد، تنها عامل مهم بازار هنر نیست. علاوه بر همه اینها، وضعیت اثر هنری، قدمت آن، تعداد نمایشگاههایی که در آن به نمایش در آمده، جوایزی که برنده شده و کیفیت کلی آن نیز مورد بررسی قرار میگیرد.

    در مواجهه با این ارزش گذاریها عوامل مختلفی دخیل هستند که از جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: یک اثر هنری یا یک هنرمند ممکن است در زمان خاصی مورد توجه یا بی توجهی شخص مهمی در عالم هنر قرار بگیرد و نظر این شخص، در میزان سود یا زیان او نقشی تعیین کننده داشته باشد. پس باز هم، ارایه یک فرمول کلی امکان ندارد زیرا همه چیز به نظر متزلزل یک انسان بستگی دارد.

    نتیجه گیری
    پس در نهایت مهمترین کار برای یک هنرمند این است که بتواند با هوشمندی، خود را در این جریان متلاطم اقتصادی حفظ کند.

    او میتواند به تنهایی یا به کمک شرکتهای خدماتی خاص یا یک کارمند حسابداری، پیگیر جریانت اقتصادی و اطلاعات روز به روز بازار هنر و آخرین اخبار خرید و فروشها باشد. بداند چه اثری فروخته شده و خریدار آن که بوده و چه بهایی برای آن پرداخت شده است. علاوه بر آن او باید بداند که اثر مورد نظر چه ابعادی دارد، مربوط به کدام یک از هنرها است و چگونه به وجود آمده است، تکنیک اجرای آن چیست و از چه طریقی بازاریابی و فروخته شده است. تهیه و حفظ چنین اطلاعاتی کاری سنگین و طاقت فرسا است و به صبر فراوانی نیاز دارد و بهترین وسیله برای انجام آن، استفاده از افراد خبره و یا ماشینهای محاسب و اینترنت است.

    برای اجتناب از تبدیل شدن به یک "هنرمند بی پول"، بسیار مهم است که جنبه های مختلف خرید، فروش و مبادله آثار هنری را به خوبی بشناسید. بسیاری از هنرمندان علاقه دارند که بخش اقتصادی هنر را حقیر بشمارند و از آن بگذرند، در حالی که این توجه کلید موفقیت اقتصادی آنها خواهد بود.

    برای بسیاری از هنرمندان، وجه اقتصادی هنر مانند خاری در چشمشان است و اکثر اوقات این ناگوار بودن موضوع به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و زمان رسیدگی به امور مالی کار است. به همین دلیل استفاده از متخصصین امور مالی همچنان در بین هنرمندان رایج خواهد بود و بد هم نیست، چرا که در غیر این صورت، تعداد "هنرمندان بی پول" بسیار بیشتر از این خواهد شد.


    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/4/21::: ساعت 7:30 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 26
    بازدید دیروز: 56
    کل بازدید :773824

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    جنبه های اقتصادی هنر - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    جنبه های اقتصادی هنر - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<