JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیکی کریمی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به نویسنده خود عبید اللّه بن ابى رافع فرمود : ] دواتت را لیقه بینداز و از جاى تراش تا نوک خامه‏ات را دراز ساز ، و میان سطرها را گشاده دار و حرفها را نزدیک هم آر که چنین کار زیبایى خط را سزاوار است [نهج البلاغه]
نیکی کریمی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • نیکی کریمی

    نیکی کریمی متولد سال1350است . وی فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم "وسوسه" آغاز کرد اما نخستین حضور جدی اش در سینما بازی در فیلم "عروس" بود.این فیلم برگ برنده ای برای حضور جدی و مستمر در ادامه فعالیتش در سینما بود . پس از آن پیشنهادها یکی پس از دیگری از راه رسیدند و کریمی برای یک دهه تنها بازیگر سینمای ایران که حضورش ضامن فروش فیلم ها بود و دراین میان علی رغم چند کار ضعیف مابقی آثارش جملگی آثار با ارزش از کارگردان های معتبر بودند.سال 71 در دو کار از دو کارگردان معتبر ایفای نقش کرد . ابتدا در "ردپای گرگ" کیمیایی و سپس "سارا" ی مهرجویی . از اینجا همکاری مشترک او و مهرجویی آغاز شد که با فیلم "پری" نیز ادامه یافت . سال 74 در دو فیلم "بوی پیراهن یوسف" و "برج مینو" حاتمی کیا حضور یافت که هر دو جزو کارهای مطرح آن سال ها بودند .

    سپس در ساخته پلیسی علی ژکان با نام "سایه به سایه" در همان سال ظاهر شد که از لحاظ هنری چندان شاخص نبود . سال 76 به همراه خسرو شکیبایی در "روانی" ساخته داریوش فرهنگ بازی کرد که به نوع نقش های زن های عصبی در حال فروپاشی عصبی اش نزدیک بود. در همکاری مجدد با افخمی در کنار فریبرز عرب نیا "جهان پهلوان تختی" را به سر انجام رساند . سپس با "دو زن" تهمینه میلانی دوباره در اوج قرار گرفت . فیلم یک اثر مردستیز بود که شروع همکاری چند باره کریمی و میلانی محسوب می شد . "سیب سرخ حوا" و "دختران انتظار" چندان به دل نشست ، اما "نسل سوخته" ی زنده یاد ملاقلی پوربا مایه های سیاسی ، بازهم قدرت بازیگری او را به نمایش گذاشت ."نیمه پنهان" همکاری مجدد او و میلانی و تجربه ای نا موفق بود ولی در"دیوانه ای از قفس پرید" آنچنان بازی قدرتمندی ازخود به نمایش گذاشت که داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجردر مقابلش سر تسلیم فرود آورند و پس از ده سال نامزدی سیمرغ بلورین را به او اهدا کردند.او همان سال با "واکنش پنجم" به کارگردانی تهمینه میلانی مورد تحسین قرار گرفت ، اما بعد در "باج خور" طعم شکست را تجربه کرد . کریمی علاوه بر بازیگری در زمینه ساخت و کارگردانی هم فعالیت دارد و تاکنون دو فیلم بلند سینمایی نیز ساخته است .

    فیلمشناسی :

    وسوسه (جمشید حیدری، 1368)، عروس (بهروز افخمی، 1369)، ردپای گرگ (مسعود کیمیایی، 71 - 1370)، سارا (داریوش مهرجویی، 1371)، پری (داریوش مهرجویی، 1373)، بوی پیراهن یوسف (ابراهیم حاتمی کیا، 1374)، سایه به سایه (علی ژکان، 1374)، برج مینو (ابراهیم حاتمی کیا، 1374)، روانی (داریوش فرهنگ، 1376)، جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی، 1376)، بازیگر (محمدعلی سجادی، 1377)، دوزن (تهمینه میلانی، 1377)، سیب سرخ حوا (سعید اسدی، 78-1377) ،دختران انتظار (رحمان رضایی، 1378)، نسل سوخته (رسول ملاقلی پور، 1378)، هزاران زن مثل من (رضا کریمی، 79-1378)، نیمه پنهان (تهمینه میلانی، 1379)، دیوانه ای از قفس پرید (احمدرضا معتمدی، 81-1380)، بر باد رفته (صدرا عبداللهی، 1381)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، 1381)، باج خور (فرزاد مؤتمن، 1382)، نوک برج (کیومرث پوراحمد، 1384)، پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان، 1384)، ستاره ها (فریدون جیرانی، 1384) .

    به عنوان کارگردان :

    داشتن و نداشتن (مستند، 1381)، یک شب ( 1383) ، چند روز بعد( 1385)

     

    منبع : جهان فیلم



    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/10/11::: ساعت 2:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 84
    بازدید دیروز: 88
    کل بازدید :772723

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    نیکی کریمی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    نیکی کریمی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<