JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه دانش به کار بستن آن است . [امام علی علیه السلام]
مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • مقاله حاضر که در صدد تبیین سه دوره تاریخی از منظر دیوید رایزمن جامعه‌شناس و استاد ارتباطات است و در نهایت توضیح می‌دهد که در دوره سوم انسان چگونه اسیر ساختارهای اطلاعاتی شده و در پناه انفجار اطلاعات مسخ می‌شود.


    تئوری‌های دکتر نیل‌پوستمن در کتاب زندگی در عیش و مردن در خوشی تکمیل کننده بحث رایزمن در این مقاله است.

    رایزمن تاریخ تمدن بشریت را از روزنه ارتباطات مورد بررسی قرار داده و سه مرحله یا دوران را مورد بازشناسی قرار می‌دهد.

    دوران اول

    دورانی که سنت‌ها به مثابه شیوه‌هایی تقدس یافته تسلسل، میان نسل‌ها را از گذشته تا به حال برقرار می‌کند. ارتباط بین نسلی از طریق سنت‌ها صورت می‌گیرد و این امر به وحدت و هویت گروه‌های انسانی منجر می‌شود.

    در این دوران سنت‌ها به عنوان راهکارها و شیوه‌هایی از زندگی به ارث رسیده گذشتگان به شمار می‌روند. جامعه سنت راهبر همانهایی هستند که گذشتگان ترسیم کرده‌اند لذا سنت‌‌ها مشخص کننده نحوه عمل انسان‌اند.ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    287895.jpg


    شاید روزى تصور داشتن موجودى که از انسان فرمان ببرد و از او اطاعت کند، دستورهاى او را بى چون و چرا انجام دهد، دور از ذهن به نظر مى رسید و تنها در حد یک رمان علمى و یا داستانى تخیلى جالب به نظر مى رسید اما امروزه ما شاهد انسان نماهایى هستیم با نام «روبوت ها»، موجوداتى که مخلوق دست بشر بوده و تنها از او فرمان مى برند. امروزه گسترش استفاده از روبوت در مکان ها و جاهایى که امکان حضور انسان نیست به حدى زیاد شده که منجر به بیکارى شمار زیادى از کارگران نیز شده است به علاوه در کارهاى صنعتى و تحقیقاتى حضور روبوت ها را بیش از پیش مى توان شاهد بود.

    دانشمندان علم رباتیک تعاریف زیادى را براى روبوت مطرح کرده اند اما در یک تعریف کلى مى توان روبوت را این گونه تعریف کرد: ماشین خودکار چند منظوره اى که طیف گسترده اى از وظایف متفاوت را در شرایطى که حتى نسبت به آن شرایط شناخت کافى نداشته باشد مانند انسان انجام مى دهد.
    اما در یک تعریف عام تر و کلى تر ربات یک ماشین الکترومکانیکى هوشمند است که داراى خصوصیات زیر است:
    1ـ قابلیت برنامه ریزى مکرر دارد.
    2ـ چندکاره است. (Multi Tasking)
    3ـ کارآمد و مناسب براى محیط است و توانایى هماهنگ کردن خود را با محیط دارد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:38 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     

    دو برادر دوقلو را که یکی فضانورد است و دیگری یک شغل عادی دارد، در نظر بگیرید. پس از گذشت سالیان متمادی زمانی که هر دو به خانه برمی گردند، در کمال تعجب، برادر فضانورد جوانتر از دیگری به نظر می رسد.

    این همان نظریه دوقولوی (Twin) آلبرت انیشتین (Albert Einstein) است. هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما طبق نظریه نسبیت انیشتین کاملا درست است. تئوری نسبیت به ما می گوید که با سریعتر شدن سرعت حرکت در فضا، سرعت پیشروی زمان کندتر می شود. بنابراین به نظر می رسد سفر به فضا، روش مناسبی برای جوان ماندن باشد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:35 عصر

    شایعه خیلی زود منتشر شد و دهان به دهان چرخید: در چند روز گذشته تلفن‌های ناشناسی به بعضی افراد شده و آنها بلافاصله بعد از این تلفن، به‌خاطر ویروسی که از راه تلفن به آنان منتقل شده جانشان را از دست داده‌اند.



    این شایعه کودکانه به ظاهر که اکنون ابعاد بسیار گسترده‌ای در برخی کشورهای منطقه پیدا کرده است در ابتدا از شهر کوچک سیالکوت در پاکستان آغاز شد.

    در این شهر پیام‌های کوتاهی بین مردم پخش شد که نشان دهنده آن بود که اگر کسی تلفن مشکوکی را پاسخ دهد دچار ویروس مرگباری می‌شود که تنها چند دقیقه فرصت زندگی کردن دارد و بلافاصله جان خود را از دست خواهد داد.

    در این پیغام کوتاه آمده بود که افراد به شماره 09a88888 جواب ندهند، زیرا این شماره یکی از شماره‌هایی است که حاوی ویروس است اگرچه این ویروس هیچ آسیبی به تلفن همراه وارد نمی‌کند، اما اثر خود را روی آن کس که تلفن را جواب داده است می‌گذارد و دقیقاً مانند فیلم‌های بسیار ترسناک، بلافاصله جان فرد را می‌گیرد.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:33 عصر

    در بخش نخست مقاله که روز پیش منتشر شد، نویسنده در طرح این بحث کوشید که «آیا جامعه اطلاعاتى یک پدیده کاملاً جدید است که مناسبات قبلى قدرت، اقتصاد، فرهنگ، روابط بین الملل و ... را تغییر خواهد داد یا این که با وجود همه وسعت و اهمیت باز در چارچوب کلى نظام قدرت و اقتصاد جهانى عمل خواهد کرد؟» نظریه پردازان در پاسخ به این پرسش به دو دسته خوش بین و بدبین به جامعه اطلاعاتى تقسیم مى شوند که دیدگاه هاى بدبینانه از زمان طرح ایده «بزرگراه اطلاعاتى» توسط «ال گور» اهمیت بیشترى پیدا کردند. نویسنده در بخش نخست به طرح «چرایى» این امر پرداخت.

    پیوند جامعه اطلاعاتى و بزرگراه هاى اطلاعاتى؛ طلیعه نگرش هاى بدبینانه
    دیرى نپایید که با مطرح شدن ایده حرکت به سوى بزرگراه هاى اطلاعاتى از سوى ال گور معاون وقت رئیس جمهورى آمریکا یک حرکت همه جانبه با هدف تحقق لوازم این بزرگراه ها که «خصوصى سازى» و «مقررات زدایى» در عرصه ارتباطات و اطلاعات بودند، آغاز شد. قبلاً نیز از اوایل دهه 1980 با روى کار آمدن حکومت هاى محافظه کار «مارگارت تاچر» و «رونالد ریگان» در انگلستان و ایالات متحده فضاى سیاسى اقتصادى اروپاى غربى تغییر کرده بود و کشورهاى عضو «اتحادیه اروپایى» نیز به پیروى از سیاست هاى جدى آزادگرایى اقتصادى رهبران این دو کشور بزرگ به بازنگرى در سیاست اقتصادى مشترک خود و بازاندیشى در دیدگاه هاى مربوط به جامعه نوین پرداخته بودند؛ به گونه اى که با هوادارى آنها از استوار ساختن ارتباطات دور بر مقتضیات پیشبرد مالکیت خصوصى و بازار آزاد، دیدگاه هاى مبتنى بر نظریات «دانیل بل» و همفکرانش درباره جامعه اطلاعاتى جاى خود را به دیدگاه هاى جدید منطبق با آزادى اقتصادى داد. (معتمدنژاد، ،1384 ص 10 و 11) براى مطالعه بیشتر نگاه کنید به (ماتلار، 1385) و (شکرخواه، 1375).
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/4/28::: ساعت 8:11 عصر

    «دقیقاً وقتی جای هنر و ادبیات و شعر و فرهنگ خالی بماند، از جمله چیزهایی که می‌توانند راحت توی این خلأ قرار گیرند همانا فناتیسم و تعصب است.»   

    هنوز در برخی از شبهای شعر، تعدادی از حضار از من درباره‌ی تکلیف شاعران با مردم و تحولات اجتماعی می‌پرسند و این که آیا شاعر و نویسنده باید یکسره در برج عاج خویش بست نشیند یا باید در پاسخ به زمانه و تاریخ و ملت خود، ادبیاتی «مفید» بیافریند؟ براستی مرزهای بین ادبیات و سیاست، اهل قلم با تحولات اجتماعی کجاست؟ نتایجی که نسل ما از انقلاب گرفت چیستند و چگونه باید به نسل‌های پس از ما منتقل شوند.

    کوشش من این است تا در این نوشته‌ی کوتاه، نگاه و برداشتم را که از درون تجربه‌های شخصی و جمعی برآمده در میان بگذارم.

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/4/28::: ساعت 8:8 عصر

     

    از بقایای جمجمه پستانداران عظیم الجثه آمریکای شمالی
    شواهد جدید یافت شده در آمریکا و آلاسکا بیانگر این نکته است که تغییر شرایط آب و هوایی، بیش از شکار توسط انسان ها در نابودی ماموت ها، اسب ها و دیگر پستانداران عظیم الجثه آمریکای شمالی، نقش داشته است .

    طبق اظهارات دیل گاتریه (Dale Guthrie) دانشمند بوم شناس از دانشگاه آلاسکا، "هنگامی که گرما و رطوبت هوا به ناگهان بالا رفت، به مرور زمان جلگه های لم یزرع ناپدید شدند و رطوبت، علف های کوتاه را به جنگل تبدیل کرد. ماموت ها و اسب ها که به هوای خنک عادت داشتند، نتوانستد خود را با شرایط جدید تطبیق دهند."
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/4/28::: ساعت 8:5 عصر

    لفظ هرمنوتیک در فلسفه یا نقد ادبی کلمه‌ای بیگانه است و حتی در علم کلام نیز به نظر می‌آید که استعمال آن اغلب به معنایی محدود و مقید است که با استعمال گسترده‌ی آن در "جنبش هرمنوتیک نوین" کلامی معاصر فوق دارد. لذا اغلب پرسش این است که علم هرمنوتیک چیست ؟ در سومین ویرایش فرهنگ بین المللی جدید وبستر، ذیل hermeneutics، می‌خوانیم: "مطالعه‌ی اصول روش شناختی تاویل و تبیین ؛ به ویژه : مطالعه‌ی اصول کلی تاویل کتاب مقدس".

    در بازشناخت این مفهوم می‌توان گفت : ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/4/28::: ساعت 8:2 عصر

     

    شکر تصفیه شده (شکر سفید) دارای کالری های فاقد ارزش غذایی است ولی نکته اینجاست که بدن انسان برای انجام فعالیت های روزانه نیاز به کربوهیدراتها که نوعی شکر با ساختار پیچیده می باشند دارد.

    سیب زمینی ، برنج و نان ، همگی دارای میزان فابل توجهی از کربوهیدراتها با ارزش غذایی بسیار بالا هستند. مساله ای که مطرح است اینست که آیا ما بیشتر از میزان مورد نیاز بدنمان شکر مصرف می کنیم یا خیر؟

    جواب این سوال مثبت است زیرا مقدار بسیار زیادی شکر در غذاهای روزانه ما وجود دارد، در واقع 80 درصد از شکری که در طول روز مصرف می کنیم در وعده های غذایی ما پنهان است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: چهارشنبه 86/4/27::: ساعت 8:1 عصر

     

    قدمت زندگی مورچه ها روی زمین بسیار طولانی تر از آن است که تا پیش از این تصور می شد. آنها با قدمتی بین 140 تا 168 میلیون سال، این موفقیت را مدیون گیاهان گلدار هستند.

    دانشمندان دانشگاه هاروارد از تکنیکهایی ژنتیکی در بازسازی درخت خانواده مورچه ها استفاده کردند و دریافتند که آنها 40 میلیون سال زودتر از آنچه گزارشات فسیلی نشان می دهند، بوجود آمدند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:18 عصر

    <      1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 44
    بازدید دیروز: 88
    کل بازدید :772683

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<