JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اماکن دیدینی و تاریخی ایران - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاستی دانش، در دروغ و کاستی جدیت، در بازی است . [امام علی علیه السلام]
اماکن دیدینی و تاریخی ایران - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • در 3 کیلومتری ایستگاه خراسانک و بر فراز کوهساری که تونل مستقیم و طویل دو کیلومتری راه آهن مراغه به میانه از آن می گذرد بقایای ساختمان مفصل و سنگ و گچی به چشم می خورد که به قلعه ضحاک معروف است. عده ای از باستانشناسان بنای این قلعه را متعلق به دوره ی مادها می دانند که بعد ها نیز در دوران هخامنشی، اشکانی ، ساسانی مورد استفاده قرار گرفته و در دوره های اسلامی به صورت دژ و سیخ بزرگی درآمده است آنچه امروزه بیش از هر چیزی جلب توجه می کند چهار طاق زیبایی از عهد ساسانی است. دو طرف باز این بنا در لب پرتگاهی در کنار دره قرار دارد ابعاد چهار طاقی که به شکل مربع و به ابعاد متر و با پایه هایی به ضلع متر می باشد.که دارای سقفی با پوشش ضربی است. به گفته ی برخی از باستانشناسان بر خلاف طاقهای دیگر دوره ی ساسانی از این چهار طاق به عنوان افروختن آتش استفاده نمی شد. بلکه به عنوان برج دیده بانی که مشرف به دره ها و دشتهای اطراف بوده است به کار می رفت و مصالح این قلعه به خصوص چهار طاقهای آن از آجرهای بزرگ سرخ رنگ می باشد که مانند بسیاری از بناهای دوره ی ساسانی آجرهای آن به صورت افقی و قائم روی هم قرار گرفته است بقایای دیواره های سنگی و گچی قلعه ی ضحاک ظاهرا" از دوران ما قبل اسلام است و احتمال می رود در قرون 3و4 تعمیرات و الحاقاتی در آن صورت گرفته شده است معهذا این بنا تا قبل از اسلام و تا دوره اسماعیلیه مورد استفاده قرار گرفته است.

    http://poroge.mihanblog.com  دنیای مقاله          http://poroge.mihanblog.com   دنیای مقاله



    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:19 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    باغ شاهزاده- ماهان / کرمان

    مختصات جغرافیایی

    باغ شاهزاده ماهان دارای مختصات جغرافیایی30 درجه و 4 دقیقه عرض‌شمالی‌و57 درجه و
    17 دقیقه طول شرقی می‌باشد.


    ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد
    1850 متر است. با توجه به این که باغ شاهزاده در دامنة کوه جوپار قرار گرفته است ،
    از ارتفاع2000 متر از سطح دریای آزاد برخوردار است.
    ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:17 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    موقعیت باغ نیاوران


    تهران در کوهپایه‌های جنوب کوههای البرز مرکزی قرار گرفته و شمالی‌ترین فرونشست ایران مرکزی به حساب می‌آید. تهران در موقعیت جغرافیایی 33-51 الی 04-51 طول شرقی و 35-35 عرض شمالی واقع گردیده‌است. دشت تهران دشتی است با شیب تند از شنال به جنوب که به وسیله بلندیها و فرونشست‌های شرقی- غربی به بخشهای گوناگونی از شمال به جنوب تقسیم می‌شود.
    مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران عرصه‌ای مشجر و محصور به شکل چند وجهی غیر منتظمی به وسعت 122350 متر مربع یا حدودا 2/12 هکتار می‌باشد که سه کاخ (صاحبقرانیه)، (احمدشاهی) و (نیاوران) همراه با تعداد متنابهی از بناها و فضاهای خدماتی، رفاهی را در میان دارد.
    ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    این قلعه مستطیلی در ابعاد 1440متر در 1280 متر ساخته شده و دیوار های آن به ضخامت 12تا 8 متر است مصالح به کار رفته در دیوار ها خشت های به ابعاد 12در 46 در 46 سانتی متر و چینه هایی ضخیم است، این بنای تاریخی که بزرگترین قلعه خشت وگل دفاعی جهان به شمار می رود در سمت شمال جاده ارتباطی ورامین به پیشوا قرار گرفته و در 4 جهت بنا، دروازه هایی به منظور فراهم ساختن امکان ورود و خروج به درون این بنای ساخته شده است. هم اکنون از چهار دروازه تنها دروازه اصلی که در شمال شرقی این گنجینه عظیم واقع شده هنوز پس از گذشت قرنها پایدار باقی مانده است . در وندیداد آمده است : « اهورا مزدا گفت آفریدم قلعه ای چهار گوش با نام وارنا » که کارشناسان ومتخصصان تاریخی این قلعه را همان قلعه ایرج ورامین می دانند.
    به منظور مشخص شدن نمای بهتری از قلعه ایرج ، در دروازه جنوب شرقی این قلعه داربستی زده و پلکانی در آن تعبیه شده که بدین وسیله علاقه مندان روی سکوی مورد نظر قرار گرفته و با کمک دوربین های مخصوص به تماشای شکوه وارنا که یکی از نام های این قلعه در وندیداست بپردازند.



    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:12 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    ارگ بم - کرمان


    بم در 193 کیلومتری جنوب شرقی کرمان واقع بود با کوههای مرتفع و آبهای زیرزمینی سرشار. به همین دلیل دو نوع آب و هوای سرد کوهستانی و آب و هوای گرم و خشک را داشت.
    شهر بم یک از کهن ترین مراکز شهرنشینی ایران بود. تپه های تاریخی "بیدرون " در 10 کیلومتـــــــری شمال و تل آتشی در دارستان در فاصله 30 کیلومتری شرق بم که متعلق به هزاره های دوم تا چهارم قبل از میلاد مسیح است گواه این قدمت تاریخ است. زندگی در بم واطراف آن از شش هزار سال قبل شکل گرفته و در دورانی از تاریخ در مکانی که " ارگ " نامیده می شد و در زلزله دیروز ویران شد، تمرکزی به وجود آمده بود.
    ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:11 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    گنج نامه) واقع در کوههای الوند ـ استان همدان


    گنجنامه، در یکی از دامنه های کوهستان الوند و به فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی همدان، در دوره مصفای عباس آباد قرار دارد. در نزدیکی گنجنامه، چشم انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره های سر سبز عباس آباد، تاریک دره و کیوارستان دیده می شود. تاریک دره نیز به دو شاخه تقسیم می گردد: در شاخه شرقی آن، تاسیسات پیست اسکی تاریک دره احداث شده است و در ضلع غربی تاریک دره، در خط الراس گردنه (گدوک)، جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می شود. این دره عصر هخامنشیان، شروع جاده هگمتانه – استخر، معروف به “ جاده شاهی“ بوده، که هگمتانه را از طریق پیچ و خمهای تاریک دره، گدوک (دره)، ورد آورد علیا، شهرستانه، اشتران به تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط می ساخته است. این راه، همچنین یکی از راههای ارتباطی همدان به غرب و جنوب کشور ( و میانرودان) یا بین النهرین (عراق امروزی) بوده است. به سبب آنکه هگمتانه، پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده و در مسیر جاده شاهی قرار داشته است، داریوش اول هخامنشی پس از اتمام کار سنگ نبشه های بیستون، دستور نقر کتیبه کنونی گنجنامه را داده است. پس از او فرزندش خشایار شاه نیز به پیروی از او کتیبه ای در سمت راست و کمی پائین تر از سنگ نبشته پدر، بر جای گذارده است. ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:9 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    شهر زیرزمینی نوش آباد -8 کیلومتری کاشان
    شهر زیرزمینی نوش آباد تونلی دست کن با فضاهای معماری است که در عمق 3 متری زمین قرار گرفته است. این شهر زیرزمینی حدود دو سال پیش هنگامی که یکی از اهالی نوش آباد در حال کندن زمین بود؛ کشف شد و در نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی مشخص شد که شهر زیرزمینی نوش آباد در دوره های اسلامی مورد استفاده قرار می گرفته است و احتمالا پناهگاه مردم نوش آباد بوده است اما هم اکنون بخش هایی از این معماری دست کن در فاضلاب نوش آباد غرق شده است.

    شهر زیر زمینی نوش آباد، شهری سه طبقه است که طبقه اول آن در عمق 3 متری و طبقه سوم آن در عمق 16 متری از سطح زمین ساخته شده است. ارتفاع هر طبقه حدود 180 سانتی متر است. باستان شناسان با توجه به محدود بودن کاوش های خود در این شهر زیرزمینی هنوز وسعت دقیق این شهر را نمی دانند اما با توجه به دالان های تو در توی این شهر و فضاهای مختلف تصور می شود این شهر دارای چندین هزار متر وسعت باشد

    پژوهش های باستان شناسی و مطالعات مردم شناسی نشان می دهد شهر زیر زمینی نوش آباد تا اواخر دوره قاجار مورد استفاده قرار می گرفته است و مردم نوش آباد از دست راهزنی به نام «نایب حسین» مدت ها در این شهر زیرزمینی دست کن زندگی می کردند.

    شهر نوش‌آباد در۸ کیلومتری شهر کاشان جای گرفته است این شهر از جمله شهرهای مهم تاریخی است که آثار بسیار زیادی را از جمله قلعه‌ها و مساجد در خود جای داده اما تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته‌اند.

    27خرداد


    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:6 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    تپه های سیلک -کاشان
    سیلک نام اولین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی در کاشان است که در سه کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع گشته است .قدیمی‏ترین خاستگاه تمدن بشری را سیلک در کاشان عنوان می‏کنند یعنی اولین جایی که شهرنشینی شکل گرفت آنجا که آریایی‏ها اولیه تمدن شهرنشینی را ایجاد کردند. 60 سال پیش یک هیات فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن تحقیقاتی انجام داد و 2 سال بر روی تپه‏های سیلک تقحیق کرد آثار جالب توجهی چون ظروف سفالی و فلزی از دل این تپه‏ ها به دست آمد. متاسفانه بخش عمده‏ای از آثار این تپه‏ ها به خارج از کشور منتقل شده و در موزه لوور پاریس نگهداری و بخش دیگر در موزه ملی ایران باستان و مقدار ناچیزی در موزه ملی ایران باستان و مقدار ناچیزی در موزه باغ فین قرار دارد. و از جواهرات این تمدن کهن هم در یک مجموعه شخصی در توکیو نگهداری می شود . (واقعا جوهرات زیبائی هستند که متاسفانه تصویری از آنها دردسترس نداشتم تا در وبلاگ قرار بدهم ) .آثار به دست آمده بیانگر این است که چند هزار سال قبل در سیلک ذوب فلزات و صنعت ریخته‏گری وجود داشت و مردم آن زمان با این حرفه آشنا بودند و دوکهای گلی و سنگی مربوط هزاره‏های دوم و سوم قبل از میلاد پیدا شده، بیانگر آن است که سیلک از قدیمی‏ترین محل‏های ریسندگی نخ و بافت پارچه بوده است. قدمت این تپه‏ ها به 7هزار سال می‏رسد.

    ظاهراً در 5500 سال پیش، این اقوام بر اثر ارتباط با مدنیت شوش، نگارش خط را فراگرفته اند و لوحه های گلی فراوانی با قدیمی ترین نوع این خط، در سیلک به یادگار گذاشته اند. تمدن اقوام تپه های سیلک در 2500 سال پیش، مغلوب تمدن آریایی گردید که آثار آنها در طبقات مختلف حفاری از قبیل ظروف لوله دار بلند با نقش اسب، خورشید، اسلحه آهنی، شمشیر و نیزه های بلند کشف شده است.
    27خرداد



    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:3 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    معبد زیگورات (چغازنبیل)

    معبد زیگورات (چغازنبیل) در چهل و پنج کیلومتری جنوب شرقی شوش واقع شده است. این معبد در سال هزار و سیصد پیش از میلاد به طول هزار و سیصد و عرض صد متر ساخته شده است. این مجموعه که در فاصله دو کیلومتری رود دز قرار دارد، بعدها به نام دورانتاش یا شهر اونتاش گال مشهور گردید.این شهر یادگار تمدن عیلام جدید است که از سه حصار تو در توی خشتی تشکیل شده و دروازه اصلی آن بر روی حصار بزرگ در جبهه شرقی قرار دارد. در حد فاصل حصار اول و دوم کاخ‌های شاهی و آرامگاه‌های سلاطین عیلام قرار دارند
    ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 12:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    مجموعه خانه های تاریخی عباسیان -کاشان

    این مجموعه در کوی سطلان امیراحمد قراردارد و در سال 1252 هجری قمری به وسیله مرحوم محمد ابراهیم ، یکی از تجار خوشنام کاشان ساخته شده است که از لحاظ طرح معماری و تزئینات و استفاده از فضاها و حجم های موجود در آن بسیار غنی و از نظر معماری سنتی در نوع خود منحصر به فرد است .
    ادامه مطلب...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/3/21::: ساعت 11:58 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4   5      >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 6
    بازدید دیروز: 94
    کل بازدید :772739

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    اماکن دیدینی و تاریخی ایران - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    اماکن دیدینی و تاریخی ایران - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<