JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و روایت شده است که حضرتش روزى میان یاران خود نشسته بود . زنى زیبا بر آنان بگذشت و حاضران دیده بدو دوختند . پس فرمود : ] همانا دیدگان این نرینگان به شهوت نگران است و این نگریستن موجب هیجان . پس هر یک از شما به زنى نگرد که او را خوش آید با زن خویشش نزدیکى باید ، که او نیز زنى چون زن وى نماید . [ مردى از خوارج گفت خدا این کافر را بکشد چه نیک فقه داند . مردم براى کشتن او برخاستند ، امام فرمود : ] آرام باشید ، دشنام را دشنامى باید و یا بخشودن گناه شاید . [نهج البلاغه]
مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • " بنام پروردگار شهیدان "

     آشنایان ره عشق در این بحر عمیق

     غرفه گشتند و نگشتند به آب آلوده

    در نگاهی سیار به صفحه فراخ تاریخ چنین می‌توان دریافت که در میان نسلهایی که یکی از پی دیگری به عرصه زندگی گام می‌نهند، هستند نو رسیدگانی که داوطلبانه و مسئولانه در عین آرامی و بی‌ادعایی، پشت و شانه برای حمل بارهای گران در میان می‌گذارند. در تاریخ یک سده اخیر میهن ما سه نسل چنین خصلتی بروز داده‌اند:

    فرزندانی برخاسته از مشروطه، جوانان پند آموخته از فراز مبارزاتی سالهای 42-39 و بچه‌های انقلاب. به هر قلمرو اعم  از ادب، هنر، سیاست، تفکر، ورزش و. . . که سرکشی کنیم بانیان و سامان‌دهندگان و صاحبان سبک و روش را متعلق به نسل اول می‌یابیم، به عمق‌دهندگان به روشها و ارتقا بخشندگان به تفکر و سازمان و ترسیم‌کنندگان چشم‌‌اندازهای پر شور و بن بست شکنان در نسل دوم بر می‌خوریم و با شور در سرها و پیش‌ برندگان و میثاق‌داران در نسل سوم مواجه می‌شویم. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:16 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    هر چندگاه، معمولا در نتیجه مجموع شرایط اجتماعی یا تاریخی خاصی، فلسفه‌ای جدی با قدری تاخیر در عالم روشنفکری باب روز می‌شود. چنین چیزی بین دو جنگ جهانی و بیشتر در نتیجه انقلاب روسیه در مورد مارکسیسم اتفاق افتاد، و در مورد فلسفه اصالت وجود [یا اگزیستانسیالیسم] پس از جنگ جهانی دوم. رواج اگزیستانسیالیسم در اروپا [به استثنای انگلستان] در حقیقت عمدتا واکنشی در برابر تجربه اشغالگری نازی‌ها بود. وقتی که می‌گویم فلسفه‌ای باب روز می‌شود، مقصودم نه تنها رواج آن در میان دانشگاهیان، بلکه نزد انواع و اقسام نویسندگان ـ از رمان نویسان و نمایشنامه‌ نویسان و شاعران تا روزنامه‌نگاران است ـ به نحوی که آن فلسفه سراسر جو فرهنگی زمان و مکان را اشباع کند. مثلا در پاریس در ایام پس از جنگ ]جنگ‌ جهانی دوم[، دایما از همه طرف، و نه تنها در محاوره در بعضی از هنرها و در میان روزنامه‌نگاران جدی، بلکه حتی بین روزنامه‌نگاران مردم‌پسند و حتی در برنامه‌های تفریحی در کاباره‌ها و باشگاه‌های شبانه، سخن اگزیستانسیالیسم بود، ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:10 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     
    Minimalist - Furniture
    قرمز، نارنجی، قهوه ای و ارغوانی نقاشی رنگ روغن از Mark Rothko که در سال 1949 تهیه شده است.
    هنر مینیمال شاخه ای از هنرهای مختلف - بخصوص نقاشی و موسیقی - است که حدودآ از دهه 1960 بطور رسمی پای به عرصه هستی نهاد. در این سبک هنری، المانهای سازنده اثر تا حد ممکن به سمت المانهای پایه ای تنزل پیدا میکنند. در نظر داریم راجع به این سبک هنری در موسیقی صحبتی داشته باشیم اما برای درک بهتر، پیش از بحث ورود به بحث موسیقی، نگاهی داریم به این موضوع در سایر رشته های هنری.

    هنر مینیمال از مهمترین حرکتهای هنری پس از جنگ جهانی دوم بشمار می آید که در آمریکا شکل گرفت و تاثیر بسیار زیادی در فعالیت های طراحان، معماران، موسیقیدانان، نقاشان، نویسندگان و ... گذارد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 4:54 عصر

    لابد قبول دارید که آلبرت اینشتین یکی از بزرگترین نوابغ عالم است. ولی آیا می‌دانید که تحقیقات نشان داده‌اند که اینشتین فردی بوده که در انجام امور بیشتر از سمت راست مغز خود استفاده می‌کرده است؟
    قوی‌ترین کامپیوتر دنیا درست در مابین گوش‌های شما قرار دارد. این کامپیوتر که ظرفیت آن یک میلیون بار بیش‌تر از قوی‌ترین کامپیوترهای موجود در دنیاست، همان مغز خارق‌العاده انسان است. خیلی جالب است که هنوز هیچ بشری قادر نشده تمامی ظرفیت‌های آن را کشف کند. بحث نیمکره‌های مغزی و عملکرد آنان مسلما توجه بسیاری از شما را به‌خود معطوف کرده است. جالب است بدانید که اکثر نوابغ علمی بزرگ نظیر ون‌گوگ، اینشتین و یا امیلی‌دیکین‌سن (شاعر معروف امریکایی) از سمت‌راست مغز خود بیشتر استفاده می‌کرده‌اند.

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 7:24 عصر

     
    دایره رنگها
    تئوری رنگ مفاهیم فراوان، تعاریف مختلف و شیوه های کاربردی متعددی را دربر میگیرد و این اطلاعات میتواند چندین کتاب را پر کند. آنچه در این مطلب بسیار مختصر میخوانید تنها چند مفهوم اولیه و مفید است.

    دایره یا چرخه رنگ
    یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگهای قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/4/24::: ساعت 7:55 عصر

    ملل گوناگون، عقاید و باورهای متفاوتی درباره پیدایش سالشمار موچه و حیوانات آن دارند که تحلیل و بررسی آنها ما را به زوایای جدیدی از شناخت این شیوه گاهشماری رهنمون خواهد بود.

    ایرانیان بر این باورند که حیوانات دوازده‌گانه این دوره، متصدیان حمل زمین‌اند و بصورت ضمنی بر این نکته اشاره دارند که این وظیفه از بدو خلفت بر عهده آنها موکول بوده است. این باور ایرانی از عقاید دیرینه‌ای نشأت گرفته است که زمین را بصورت سطح صافی تصور می‌کرده‌اند که بر روی حیوانات مختلف (لاک‌پشت، گاو، ماهی و ...) قرار دارد. نمود این باور قدما را در توجیه علّت زمین‌لرزه می‌توان مشاهده کرد. ایرانیان بر این عقیده بوده‌اند که زمین بر روی شاخ گاوی قرار دارد. هرگاه گاو برای رفع خستگی زمین را از شاخی به شاخ دیگرش منتقل می‌کرد، زلزله‌ای به وقوع می‌پیوست؛ و یا عقیده مردم ژاپن که «از قدیم باور داشته‌اند ماهی بزرگ «نامازو» که زمین بر پشت اوست، با تکان دادن دمش زمین‌لرزه بار می‌آورد ...»

    عقیده چینی‌ها و ژاپنی‌ها در مورد نحوه پیدایش سالشمار حیوانی. مشابه است. زیرا این تقویم در روزگار باستان از چین به ژاپن رفته است. دکتر هاشم رجب‌زاده در این باره می‌نویسد:
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/4/24::: ساعت 7:51 عصر

    مفاهیم برخی از اعداد در بین ترکمنها


    رمز و رازی که در برخی اعداد وجود دارد ، بدرستی معلوم نیست اما کمتر ملتی را می توان پیدا کرد که به برخی از اعداد خاص معانی تمثیلی نداده باشند. دکتر میرجلال الدین کزازی در مورد معانی تمثیلی و نمادین اعداد چنین نظری دارد: "عدد یک (= 1) در باورشناسی باستانی ایران نشانه‌ی راز آلود خداوند است. عدد دو (= 2) ارزش آیینی دارد: آسمان و زمین ، نرینه و مادینه و... دو بدین سان ساختار و سرشت آفرینش را بر ما روشن می‌دارد. کاربردهای نمادین عدد سه (= 3) این است که این شمار به گونه‌ای راز آلود ، آفرینش و پدیده‌ی هستی را نشان می‌دهد. در باورهای ایران از زادگان سه گانه و یا موالید ثلاث سخن به میان رفته ، زادگان سه گانه کانی و یا جاندار است. عدد چهار (=4) ، چهار گوهر را نشان می‌دهد. در پنج (= 5) می‌توانیم از پنج حس سخن بگوییم. در شش (= 6) به شیوه‌ی نمادین ، جهان آشکار می‌شود و ما معتقدیم پدیده‌های گِتی شش سویه هستند. اما هفت (= 7) در میان یکان از کارآ یی و ارزش و باور شناختی افزونتری برخوردار است. عدد هشت (= 8) با بهشت در پیوند است. عدد ُنه (= 9) باز شماری است که در فرهنگ ایرانی ارزش آیینی ویژه‌ای دارد و از شمار سپند (مقدس ، پاک) است. عدد دوازده (=12) در نماد شناسی نشانه‌ی کمال است. دوازده در گروه خودش ارزش بسیار دارد. ما هفت اختر و دوازده برج را داریم. هفت در عدد دوازده گردان است پس اگر دوازده را نشانه‌ی کما ل بدانیم ، این عدد خجسته ترین خواهد بود، زیرا آرمان آفرینش رسیدن به سر آمدگی و کمال است. پس اگر به شمار سیزده (= 13) رسیدید ، این همه از میان خواهد رفت و زمانی که به چهارده می‌رسیم ، دوباره گجستگی روی می‌دهد. ایرانیان از دیر زمان روز 13 را از خانه بیرون می‌رفتند که بی شگونی این روز را از خود دور بدارند. شاید یکی از دلایلی که عدد 13 نزد ایرانیان نحس است و مردم برای فرار از این نحسی ، روز سیزده بدر را در دامان طبیعت به سر می‌برند ، ترویج فرهنگ بدشگونی آن توسط مردم از گذشته تا حا ل است".
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/4/24::: ساعت 7:46 عصر

     
    Leonardo Fibonacci

    لئوناردو دا پیزا (Leonardo da Pisa) یا به عبارت مشهورتر فیبوناچی (Fibonacci) یکی از بزرگترین ریاضیدانان اروپا در سال 1175 در شهر پیزا متولد شد. وی به علت حرفه پدریش که بازرگانی بود به کشورهای بسیاری از جمله مصر و سوریه و ... مسافرت نمود. فیبوناچی در سال 1200 به زادگاه خود یعنی شهر پیزا در ایتالیا مراجعت نمود.

    معرفی سیستم اعداد اعشاری به عنوان جایگزینی بسیار کارآمدتر به جای سیستم اعداد رومی که استفاده از آن از زمان امپراطوری روم رایج بوده است از جمله مهمترین کارهای این ریاضیدان بزرگ در طول حیاتش بوده است. وی در ابتدای اولین بخش از کتاب خود به نام Liber abci در مورد این سیستم چنین میگوید. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/4/24::: ساعت 7:39 عصر

    کریستالهای مایع و مدولاتورهای نوری
    کریستالهای مایع
    کریستالهای مایع در خطابه شماره 4 به هنگام صحبت راجع به مواد فعل ـ نوری مورد بحث و ملاحظه قرار گرفت. کریستالهای مایع بسیار بیشتر از یک ماده دیگر فعال‌ ـ نوری می‌باشد. کریستال مایع فاز میانی ماده ، یا مزوفاز ، بین فازهای جامد و مایع که نسبت به آنها آشنا هستیم می‌باشد. بطور کلی منظور ما از کریستال مایع ماده‌ای می‌باشد که می‌تواند آزادانه جریان داشته ، و به میزانی مرتبه انتقالی خود را از دست داده ، اما در توزیع مولکولی نظم مسیری خود را حفظ کرده است. یک نمونه از چنین موادی را می‌توان در شکل 1 ملاحظه نمود.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/23::: ساعت 8:15 عصر

     

    نمونه ای از هنر سیاه ، Sean Christopher
    این نوشته توسط زندینو (A. R. Menne , Zendinou)، یکی از هنرمندان سبک هنر سیاه یا Dark Art نوشته شده است و نقطه نظرهای جالبی را درباره این هنر و دیدگاههای هنرمندان پیرو آن ارائه میدهد که هرچند شاید از نظر بسیاری، نادرست جلوه کند، اما برای شناخت این هنر و حرکت در مسیر کسب آگاهیهای روز، به شنیدنش می ارزد.

    یادداشتهایی درباره هنر سیاه
    بدون قصد فضل فروشی، میخواهم در ابتدا چند نکته واضح را یادآوری کنم، در ابتدا هنر برای ایجاد ارتباط به کار میرفت، تصاویری که به تدریج به علائم نوشتاری مبدل شدند، برای ثبت تاریخ بر دیوار غارها و حفره ها، برای توضیح بیشتر متن و برای به تصویر کشیدن چهره قدیسین و خدایان بر روی دیوارهای کلیسا و شیشه های رنگین. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/23::: ساعت 7:43 عصر

    <      1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 64
    بازدید دیروز: 54
    کل بازدید :772615

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<