JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بدخو شود، دوست و رفیقش نایاب گردند . [امام علی علیه السلام]
مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    اغلب افراد هنگامی که پیر می شوند رنگ موهایشان به سفیدی می گراید.
    همه ما از سفید شدن موهایمان در اثر افزایش سن نگران هستیم و بسیاری از ما علت اصلی این مساله را نمی دانیم. مطالعات در این زمینه نشان می دهد که دانه سلولی (follicle) موجود در ساقه مو با افزایش سن دیگر ملانین (melanin ماده شیمیایی که رنگ ساقه مو را ایجاد می کند مشکی ، قهوه ای ، طلایی و قرمز) تولید نمی کند.

    هر دانه سلولی یا فولیکول خود از مقداری سلول های رنگ دانه ای تشکیل شده است که در واقع این سلول ها هستند که ملانین تولید می کنند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/5/20::: ساعت 12:37 عصر

     

    طرح پلوتون هنگامی که از قمر Charon دیده شود
    ده ها سال است که پلوتون به عنوان یک سیاره مطرح شده است، اما هنوز ستاره شناسان بر سر تعریف دقیق این جرم آسمانی به توافق نرسیده اند. کشف یک جرم آسمانی بزرگتر و دورتر از پلوتون که به تازگی انجام گرفته است، از تغییر یافتن مشخصات منظومه شمسی ما خبر میدهد.

    بسیاری از اختر شناسان اعتقاد دارند که این صخره یخی تازه کشف شده که 2003 UB313 نام گذاری شده است، باید دهمین سیاره منظومه شمسی باشد.

    در کنفرانس 12 روزه ای که از روز دوشنبه در پراگ، پایتخت جمهوری چک، آغاز شده است، دانشمندان یک آمارگیری کهکشانی از انواع اجرام آسمانی را انجام میدهند. از دیگر مواردی که احتمال رخ دادن آن در این دیدار اتحادیه بین المللی نجوم وجود دارد، حذف پلوتون از منظومه شمسی یا افزودن یک و شاید چندین سیاره دیگر به این منظومه است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/5/16::: ساعت 8:24 عصر

     
    مورچه هایی که پاهای آنها در مسیر برگشت بلند شده بود، مسیر را گم کردند.
    دانشمندان طی یک آزمایش عجیب، برای دسته ای از مورچگان کفش هایی که پاهای آنها را بلند می کرد تهیه کردند و رفتار حرکتی آنها را بررسی کردند، نتیجه بیانگر این نکته بود که این حیوانات برای اندازه گیری مسافت های مختلف و جهت یابی، قدم هایشان را می شمرند.

    محققین بر این باورند مورچه های صحرایی از نوری که از ستارگان در آسمان شب تابیده می شود، به عنوان کلیدی جهت بازگشت به لانه هایشان استفاده می کنند، اما هنوز در این مورد که مورچه ها چگونه قادر به اندازه گیری دقیق فاصله ها هستند، شک و شبهه فراوان وجود دارد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/5/7::: ساعت 2:22 عصر

    مقدمه
    توفان فکری "BRAIN STORMING" یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش دارای مزایا وویژگیهایی منحصربه فرد است . درواقع بسیاری از تکنیک های دیگر منشعب از این روش است .
    در اینجا ضمن معرفی کوتاهی از تاریخچه و تعریف توفان فکری به بررسی قواعد این روش می پردازیم . آنگاه ترکیب اعضا و گروه مشخص می شود و پس از آن روندبرگزاری یک جلسه توفان فکری ارائه می گردد. درنهایت مزایا و معایب این روش معرفی می شود تا دبیران و روسای جلسات بتوانند دامنه کاربرد آن را ارزیابی کرده و درجای خوداز آن استفاده کنند.
    این روش توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی گردید. در آن زمان بنیادفرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی ، بازرگانی ، علمی وفنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت . موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد.
    فرهنگ لغت و بستر تعریف توفان فکری را چنین بیان می دارد: "تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد". در این روش همه نظرات در جمع بندی مورداستفاده قرار می گیرند. روش توفان فکری امروزه یکی ازمتداول ترین روشهای تصمیم گیری گروهی است و موجب گسترش و تحول بسیاری ازروشهای مرتبط و مشابه گردیده است . دانشمندان زیادی ازجمله : اسبورن ، کال وهمکاران ، بوچارد، گچکا و همکاران ، دلبگ و همکاران ، لوئس ، ونگاندی و سیج درکتابهای خود به این روش پرداخته اند و جهت ارتقا آن کوشیده اند.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/5/1::: ساعت 7:48 عصر

     
    اگر جسم A را با پوششی از متامتریال محافظت کنیم، انعکاس های نوری از جسم B با برخورد به پوشش متامتریال، جسم A را دورزده و بیننده عملآ جسم A را نخواهد دید.

    دانشمندان در بریتانیا و ایالات متحده راه حل هوشمندانه ای برای نامرئی کردن اشیا پیشنهاد کرده اند. این روش به کمک احاطه کردن شیء با ماده ای که متامتریال (metamaterial) نام دارد انجام میگیرد.

    متامتریال بخ ماده مرکبی گفته میشود که دارای خواص نامتعارف الکترومغناطیس در ساختار وجودی خود است. بنا به گفته محققان، پرتوهای نوری که بر این ماده افکنده میشوند، به دور شیء میگردند و در طرف دیگر دوباره جمع شده و دقیقا در همان مسیر قبلی به راه خود ادامه میدهند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/5/1::: ساعت 7:14 عصر

    یکی از معضلات پیش روی مخترعان در ایران ، مساله حق ثبت اختراع و موضوع مالکیت های فکری و معنوی است که متاسفانه تا به حال در ایران به صورت جدی و سازماندهی شده فکری به حال آن نشده بود. به هر حال خلاء چنین چیزی احساس شد.
    در حالی که منابع طبیعی کشورها رو به اتمامند این نوآوری ها هستند که راه حلی برای چرخاندن اجتماع خواهند بود . شرکتها با در اختیار گرفتن نوآوری های مخترعان ، آنها را به محصول تبدیل کرده و برای مصارف داخلی یا خارجی استفاده می کنند.در این میان چیزی که ارزش بسیار زیادی دارد و باید در حفظ آن کوشید ،موضوع مالکیت فکری یا به اختصار ( Intelectual property ) است .که به آن IP هم می گویند.

    زیبا افشار، خانم ایرانی است که چند سالی در دانشگاه سایمون فریزر کانادا با کمک حقوقدانان خلاصه طرح (پتنت ) مخترعان را ثبت می کند و پا به پای استاد و مخترع در مدیریت طرحش همراهی می کند تا این که در نهایت به جایی برسند که بفهمند آیا این خلاصه طرح قابلیت دارد که یک شرکت بزنند یا خیر. به گفته خودش کار او شناسایی فنی است که قابل پول درآوردن باشد ، چون هر فنی در نهایت نه تنها باید به دانش یک جامعه بیفزاید بلکه باید بازدهی هم داشته باشد و چند برابر آنچه برایش هزینه شده است درآمد هم داشته باشد.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 7:1 عصر

     

    اغلب پژوهشگران ساوه معتقدند کمبود پشتوانه مالی مهمترین مشکل انجام امور پژوهشی در کشور است.

    اغلب پژوهشگران ساوه معتقدند کمبود پشتوانه مالی مهمترین مشکل انجام امور پژوهشی در کشور است.
    آنان می گویند: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نیازمند صرف هزینه و وقت بسیار است که باید مورد توجه پژوهشگران و حامیان امور پژوهشی قرار گیرد.
    یک دانشجوی پژوهشگر ساوه ای گفت: پژوهش در هر مکان و زمان، مجموعه مورد پوشش خود را به بالاترین سطح ممکن در کشور می رساند.
    «محمد کریمی» افزود: در کشور با کمترین هزینه و پشتوانه مالی پژوهش انجام می شود و طبیعی است که در چنین وضعیتی بخش پژوهش چندان مطلوب نباشد.
    وی اضافه کرد: اغلب پژوهشگران با داشتن آگاهی از مشکلات مالی در راستای کارهای تحقیقاتی به کارهای پژوهشی روی آورده اند که این تنها به خاطر علاقه آنان به کارهای تحقیقاتی است.
    وی با اشاره به اینکه پژوهشگران ایرانی در صورت تقویت مالی می توانند در زمینه های مختلف علمی در جهان پیشرو باشند گفت: متاسفانه عدم سرمایه گذاری در بخش پژوهش در کشور باعث شده تا خلاقیت ها در این زمینه شکوفا نشود.
    یکی دیگر از دانشجویان پژوهشگر ساوه ای افزود: پژوهشگران به عنوان زیر بناهای علمی باید مورد توجه دست اندرکاران و مسوولان کشور قرار گیرند. «زهره بیاتی» اضافه کرد: پژوهشگر کسی است که از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری را انجام دهد و با تحقیقات علمی خود در صدد شکوفایی کشور گام بردارد.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:58 عصر

     

    چرا تعداد پژوهشگران و مخترعان و مبتکران کشور ما اندک و تقاضا ی جهانی برای آنها بسیار است؟

    چرا بسیارى از آنها پس از کشف و شناسایى توسط آژانس هاى جهانى و دانشگاهها و پژوهشکده هاى مدرن، کشور را ترک مى کنند و زمانى که اختراعات و ابتکارات خود را در آن سوى مرزها آزمایش کردند وبه مرحله تولید انبوه رساندند از بازگشت به ایران امتناع مى کنند؟آیا به این خاطر نیست که اغلب آنها براى ثبت و اثبات اختراع و ابتکار خود باید هفت کفش آهنین بپوشند و با صبر ایوب و دعاى یعقوب راهى جایى شوندکه به آن «اداره مالکیت صنعتى» مى گویند؛ جایى که در تقاطع بزرگراه مدرس - میرداماد واقع است. اول کار البته عشق آسان مى نماید. پر کردن فرم اظهارنامه و تکمیل آن و پیوست مستندات مربوط به نوآورى خود
    در ظاهر کار آنها باید دوهفته صبر کنند تا نوآورى شان مورد تأیید مراجع ذى ربط قرار گیرد و اگر نوآورى شان نیاز به استعلام از مراجع دیگر داشته باشد آنها باید دوهفته دیگر هم صبر کنند. اما آیا واقعاً اختراع، نوآورى و ابتکار آنها مورد توجه قرار مى گیرد؟
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:55 عصر

    انسان‌ پژوهشگر کسی‌ است‌ که‌ لحظه‌ به‌ لحظه‌ به‌ سمت‌ و سویی‌ حرکت‌ می‌کند که‌ دیوارهای‌ جهل‌ خویش‌ را می‌شکند و در محدوده‌یی‌ تازه‌ قدم‌ برمی‌دارد و به‌ همین‌ علت‌ است‌ که‌ یک‌ احساس‌ رضایت‌ درونی‌ نسبت‌ به‌ خویش‌ خواهدداشت‌، زیرا احساس‌ می‌کند امروز او از دیروز او برتر است‌ و چنین‌ انسانی‌ است‌ که‌ می‌ تواند برای‌ جامعه‌ خویش‌ اثرگذار و ثمربخش‌ باشد. انسان‌ پژوهشگر باید به‌خاطر داشته‌ باشد،که‌ سرنوشت‌ آدمیان‌ به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است و هر روز که‌ می‌گذرد این‌ وابستگی‌ شدیدتر می‌شود ، لذا هرگاه‌ در جست‌وجوی‌ یافتن‌ پاسخ‌ سوالات‌ و حل‌ مشکل‌ خویش‌ است‌، هیچگاه‌ راه‌حلی‌ را برنمی‌گزیند که‌ سبب‌ شود مصیبتی‌ بر دیگران‌ تحمیل‌ شود،زیرا با این‌ نیت‌ انساندوستانه‌ است‌ که‌ آدمی‌ می‌تواند با صبر و شکیبایی‌ به‌ جست‌وجوگری‌ خویش‌ ادامه‌ دهد و بهترین‌ پاسخ‌ را بیابد،زیرا انسانی‌ که‌ در پی‌ سعادتمندی‌ دیگران‌ است‌،انگیزه‌یی‌ در او شعله‌ور می‌شود که‌ به‌ روح‌ جست‌وجوگری‌ او نیرو می‌بخشد. زیرا انسان‌ در این‌ شرایط‌،خود درونی‌ خویش‌ را باور دارد و به‌ انسانیت‌ خویش‌ افتخار می‌کند و همین‌ امر انگیزه‌یی‌ قوی‌ برای‌ به‌ حرکت‌ درآوردن‌ انسان‌ است‌. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:48 عصر

     
    حدود 6.3 میلیون سال پیش اجداد انسان و شامپانزه ها از یکدیگر تفکیک شدند
    بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که حدود 6.3 میلیون سال پیش اجداد انسان و شامپانزه ها از یکدیگر تفکیک شدند و خداحافظی برای همیشه صورت گرفت، اما تحقیقات اخیرآ نشان می دهد که تعدادی از نسلهای بعدی دوباره بازگشته اند.

    این نتیجه ایست که دانشمندان با مقایسه ای برروی ژنهای انسان و نزدیکترین خانواده حیوانی آن در طراحی بصری از ژنهای انسان اولیه با جزئیاتی به مراتب فراتر از آنچه استخوانهای فسیلی نشان می دهند، به دست آورده اند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/4/30::: ساعت 6:42 عصر

    <      1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 63
    بازدید دیروز: 54
    کل بازدید :772614

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    مقالات علمی و پژوهشی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<