JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فنی و مهندسی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه در راه خدا برادری کند، سود برَد و هرکه درراه دنیا برادری کند، بی بهره مانَد . [امام علی علیه السلام]
فنی و مهندسی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    نمونه ای از لامپهای فلورسنت با سرپیچ گرد
    لامپهای التهابی - رشته ای
    اینها همان لامپهای رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. به دست آوردن میزان نور متفاوت به سادگی توسط تغییر نیروی برق (وات) امکان پذیر است. حباب لامپهای التهابی در اندازه ها و شکلهای مختلف تولید میشود. حبابهای سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم میشوند و حبابهای رنگین، در موارد متنوعی از جشنها و نورپردازی حیاط گرفته تا استفاده از تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار میگیرد.

    از آنجایی که رشته نازک درون لامپ- به خصوص در انواع کم نور تر آن- به سادگی گسیخته میشود لامپهای التهابی ضد لرزش، انتخاب مناسبی برای مکانهایی هستند که چراغ یا لوستر در اثر سر و صدای محیط یا حتا راه رفتن سامنان طبقات فوقانی، مدام در حال لرزش است. این لرزش ممکن است به نظر خفیف باشد اما عمر لامپ را کوتاه میکند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/6/3::: ساعت 6:0 عصر

    http://www.ieico.com/farsi/images/Asa2.jpg

    اصول عملکرد:

    یک آسانسوربرقی با نیروی محرکه کششی دارای اتاقکی است که ازکابلهای فولادی آویزان است و این کابلها برروی قرقره محرک شیاردار حرکت می کنند. کابلهای فولادی از یک طرف به بالای اتاقک و از طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شوند. وزنه تعادل از میزان بار روی موتور الکتریکی به اندازه اختلاف وزن موجود میان اتاقک همراه با  بار و وزنه تعادل یا اصطکاک کم می کند. این اختلاف وزن را ((بار غیر متعادل)) می‌نامند.

    وزنه تعادل معمولاً  ۴۰  تا  ۵۰  درصد وزن اتاقک به علاوه بار آن و اصطکاک وزن دارد. اصطکاک معمولاً ۲۰ درصد وزنه تعادل است.

     

    شکلهای کابل کشی:

    1-کشش تک رشته ای:

    این شکل از کابل کشی معمولاً همراه با ماشینهای گیر بکسی به کارمی رود،اما از آن می‌توا ن برای ماشینهای بدون گیربکس با سرعتهای پایین تر  75/1  تا 5/2 متر بر ثانیه نیز استفاده کرد.در این دو حالت معمولاً زاویه تماس کابل فولادی باقرقره محرک به ترتیب ۱۴۰  و ۱۸۰  است.

    قرقرهمحرک به ندرت از چنان قطری برخوردار است که در فاصله میانی مرکز اتاقک و وزنه تعادل قرار گیرد،به همین دلیل استفاده از قرقره انحراف ضرورت پیدا می کند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: جمعه 86/6/2::: ساعت 7:3 عصر

     

    اگر خودرویی برای روغن سینتتیک طراحی شده باشد، به هیچ وجه نباید از روغن نیمه سینتتیک در آن بریزید.
    آیا غلیظتر بودن روغن به معنای بهتر بودن آن است؟
    این روزها دیگر غلظت روغن دلیل کیفیت بهتر آن نیست زیرا روغنهای جدید به علت کم شدن فاصله بین دو قطعه، رقیقتر ساخته میشوند. استفاده از روغن غلیظ موجب کند شدن حرکت روغن شده و در نتیجه فشار روغن افزایش میابد. البته در یک موتور کهنه، استفاده از روغن غلیظ مشکلی به وجود نمی آورد زیرا قطعات در اثر کار زیاد فاصله بیشتری پیدا کرده اند.

    افزودنیهای روغن
    در این مورد تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید و هرگز مواد افزودنی به روغن اضافه نکنید. این مواد هیچ سودی ندارند اما از طرفی موجب اختلال در کار افزودنیهایی که از ابتدا در روغن وجود داشته اند میشوند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/5/28::: ساعت 11:59 صبح

     

    روغن موتور به انواع مختلف تقسیم میشود که رایج ترین آن روغنی است که از نفت خام گرفته شده و روغن معدنی یا مینرال نام دارد.
    مطلبی که می خوانید شما را با باورهای نادرستی که بیشتر توسط تولیدکنندگان روغن موتور و صاحبان مراکز تعمیرات بوجود آمده و گسترش یافته است، آشنا می کند و می تواند کمک مهمی به نگهداری بهتر از اتومبیل شما بنماید.

    تاریخچه
    از زمانی که سازندگان خودروهای شخصی و مسافربری دارای موتور درونسوز مجبور به تولید موتورهایی کوچکتر، با کاربرد بهتر سوخت، آلایندگی کمتر و بادوام تر شده اند، نیاز موتورها به روغنکاری نیز به طور چشمگیری تغییر کرده است. این تغییرات در موتور موجب تولید روغن موتورهایی شد که برای موتورهایی با پیچیدگی بیشتر، دمای بالاتر و دور موتور سریعتر مناسب باشند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: یکشنبه 86/5/28::: ساعت 11:57 صبح

     
    تانک مرکاوا مدل Mk3
    مقامات اسرائیل به این نتیجه رسیدند که به دلیل جمعیت کم نمی توانند از عهده تلفات سنگین در جنگ برآیند در نتیجه تصمیم به ساخت تانک مرکاوا گرفتند.
    مرکاوا (Merkava) نوعی تانک جنگی است که توسط اسرائیل، به منظور تامین هر چه بیشتر امنیت جانی سرنشینان در شرایط سخت جنگی و در اصل برای کمک به ارتش اسرائیل ساخته شده است.

    از آنجایی که موتور تانک در قسمت جلوی آن قرار دارد، در نتیجه جرم بیشتر تانک در این قسمت جمع شده و در شرایط بحرانی فرار از در پشتی تانک برای سرنشینان آسانتر می شود. مرکاوا سریع حرکت می کند، بسیار پر قدرت است و بدنه آن از نوعی فلز ضد ضربه کم نظیر ساخته شده است. مجموعه این خصوصیات Merkava را به یکی از ایمن ترین تانک های جهان برای سربازان تبدیل کرده است. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: پنج شنبه 86/5/11::: ساعت 9:23 عصر

     
    F-117
    هواپیمای استیلت با هدف جذب و انحراف امواج رادار با استفاده از تکنولوژی ای بنام استیلت (stealth) طراحی شده است. استیلت، تکنیکی است که در هواپیما، کشتی و موشک به منظور جلوگیری از ردیابی توسط رادار یا دیگر روش های تشخیص، مورد استفاده قرار می گیرد.

    در واقع هواپیماهای استیلت - یا سایر ادواتی که از این ویژگی بهره می گیرند - کاملا نامرئی نیستند، بلکه با به کارگیری تکنولوژی های خاصی، شناسایی آنها سخت تر است.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: شنبه 86/5/6::: ساعت 7:56 عصر

     

    در ظرف سمت راست، قطعه یخ تشکیل شده از آب سنگین است که روی آب نمی ایستد!
    آب سنگین نوع خاصی از مولکولهای آب است که در آن ایزوتوپهای هیدروژن حضور دارند. این نوع از آب کلید اصلی تهیه پلوتونیوم از اورانیوم طبیعی است و به همین دلیل تولید و تجارت آن تحت نظر قوانین بین المللی صورت گرفته و بشدت کنترل می شود.

    با کمک این نوع از آب می توان پلوتونیوم لازم برای سلاح های اتمی را بدون نیاز به غنی سازی بالای اورانیوم تهیه کرد. از کاربردهای دیگر این آب می توان به استفاده از آن در رآکتورهای هسته ای با سوخت اورانیوم، بعنوان متعادل کننده (Moderator) به جای گرافیت و نیز عامل انتقال گرمای رآکتور نام برد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/5/1::: ساعت 7:42 عصر

     

    کیک زرد

    کیک زرد یا Yellowcake که بنام اورانیا (Urania) هم شناخته می شود در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از طی مراحل تصفیه و پردازشهای لازم از سنگ معدنی آن تهیه می شود. تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی از مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و باید توجه داشت که فاصله بسیار زیادی برای استفاده در یک بمب اتمی دارد.

    روش تهیه کیک زرد کاملآ به نوع سنگ معدن بدست آمده بستگی دارد، اما بطور معمول از طریق آسیاب کردن و انجام پردازش های شیمایی بر روی سنگ معدن اورانیوم، پودر زبر و زرد رنگی بدست می آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد و حدود 80% غلظت اکسید اورانیوم آن خواهد بود. این پودر در دمایی معادل 2878 درجه سانتیگراد ذوب می شود. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 5:23 عصر

     

    Pilotless Planes
    استفاده از هواپیماهای بدون خلبان می تواند قدم بزرگی در پیشرفت هوانوردی و ایجاد امنیت بیشتر در آسمان پر ازدحام امروز و بخصوص آینده باشد.

    از سال 1997 هواپیماهای بدون خلبان در ارتش آمریکا استفاده می شد و اکنون دولت این کشور تصمیم دارد بیشتر آنها را به کار گیرد و در مواردی چون حفاظت از مرزها، دستگیری مجرمین و کمک در هنگام بروز حوادث طبیعی نیز آنها را به پرواز درآورد.

    برخی از شرکت ها بر این عقیده اند که هواپیماهای بدون خلبان پتانسیل تجاری بسیار بالایی برای استفاده در زمینه های مختلف - از بذر افشانی محصولات کشاورزی گرفته تا پیش گویی وضع هوا - دارا می باشند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 4:52 عصر

     
    صحنه ای از آزمایش موشکهای V-2 در ایالات متحده پس از جنگ دوم جهانی.
    بالیستیکس (Ballistics) شاخه ای از علم فیزیک است که به بررسی رفتار پرتابه ها بخصوص گلوله، بمب، راکت و ... پرداخته و سعی می کند تا مدلها، فرمولها و روشهای مختلفی برای طراحی و ساخت آنها ارائه کند تا نیاز تولید کنندگان را برآورده نماید.

    موشکهای بالیستیک به انواعی از موشکها نظامی گفته می شود که قابلیت پرتاب از سکوهای مختلف را داشته و تا مدتی که سوخت دارند معمولآ قابلیت کنترل داشته اما پس از آن دیگر بر اساس قوانین فیزیکی به سمت هدف پیش می روند و هیچگونه امکان کنترل و یا هدایت ندارند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 4:50 عصر

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 40
    بازدید دیروز: 96
    کل بازدید :773564

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    فنی و مهندسی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    فنی و مهندسی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<