JavaScript Codes بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فنی و مهندسی - دنیای مقالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سپارنده دانش نزد غیر اهل آن، مانندآویزنده گوهر و مروارید و طلا بر گردن خوکان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
فنی و مهندسی - دنیای مقالات
  • تماس با من
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • موتورهای دو زمانه

    بدین دلیل به آنها موتورهای دو زمانه گویند که قبل از احتراق یک ضربه همفشردگی هوا و سوخت و یک ضربه اشتغال در آن وجود دارد. در چنین موتورهایی پیستون در واقع سه عمل مختلف را انجام می دهد: 1- در یک طرف پیستون، محفظه احتراق وجود دارد. پیستون ترکیب هوا / سوخت را فشرده ساخته و توسط اشتعال سوخت، انرژی آزاد شده را دریافت می دارد. در طرف دیگر پیستون، میل لنگ دیده می شود، جائی که پیستون خلائی را ایجاد می کند تا از کاربراتور با استفاده از دریچه دهانگیز، هوا / سوخت را مکیده سپس میل لنگ را فشرده می سازد. موتور دو زمانه سبک و ساده تر بوده طوریکه نیروی  زیادی را ایجاد می نماید. اجزاء آن زود فرسوده می گردد و روغن آن گران و حدود چهار اونس از آن در هر گالن مورد نیاز است. موتورهای دوزمانه کاملاً سوخت را استفاده نکرده طوریکه آلودگی زیادی را ایجاد می نمایند. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 12:2 عصر

    مقدمه:

    اگر سابقه ی صنعت و چگونگی رشد آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا را مورد مطالعه قرار دهیم به این مطلب خواهیم رسید که در کمتر مواردی این کشورها دارای ابداعات فن آوری بوده اند و تقریبا در تمامی موارد، کشورهای غربی (‌آمریکا و اروپا) پیشرو بوده اند. پس چه عاملی باعث این رشد شگفت آور و فنی در کشورهای خاور دور گردیده است؟

    در این نوشتار به یکی از راهکارهای این کشورها در رسیدن به این سطح از دانش فنی می پردازیم.

    در صورتی که به طور خاص کشور ژاپن را زیر نظر بگیریم، خواهیم دید که تقریبا تمامی مردم دنیا از نظر کیفیت، محصولات آنها را تحسین می کنند ولی به آنها ایراد می گیرند که ژاپنی ها از طریق کپی برداری از روی محصولات دیگران به این موفقیت دست یافته اند.

    این سخن اگر هم که درست باشد و در صورتی که کپی برداری راهی مطمئن برای رسیدن به هدف باشد چه مانعی دارد که این کار انجام شود.این مورد، به خصوص درباره ی کشورهای در حال توسعه ویا جهان سوم به شکاف عمیق فن آوری بین این کشورها و کشورهای پیشرفته  دنیا، امری حیاتی به شمار می رود و این کشورها باید همان شیوه را پیش بگیرند(البته در قالب مقتضیات زمان و مکان و سایر محدودیت ها) به عنوان یک نمونه، قسمتی از تاریخچه ی صنعت خودرو و آغاز تولید آن در ژاپن را مورد بررسی قرار می دهیم: ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:53 صبح

    امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال  به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود .

    از نیوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکه کاربردهای سیستمهای هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و...).

    حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    1.طراحی ساده      2.قابلیت افزایش نیرو        3. سادگی و دقت کنترل

    4. انعطاف پذیری      5. راندمان بالا                6.اطمینان

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:49 صبح

     

    در سال 1983 نیز مجله معتبر Car and Driver کاپریس کلاسیک را در لیست "ده اتومبیل برتر" دنیا قرار داد.
    کاپریس کلاسیک مدلی فراموش نشدنی از اتومبیل های کمپانی شورلت - شاخه ای از جنرال موتورز - است که طی سالهای 1965 تا 1996 در کشور آمریکا تولید می شد.

    کاپریس در کنار مدل هایی دیگری چون Biscayne ،Bel Air و Impala در زمره یکی از گرانترین و لوکس ترین مدل های شورلت در زمان خود به شمار می رفته است.

    تاریخچه کاپریس در آمریکا
    کاپریس برای اولین بار در سال 1965 به عنوان مدل لوکس ایمپالا (Impala) و به منظور مقابله با موفقیت اتومبیل های سری LTD کمپانی فورد، طراحی و تولید شد. این اتومبیل در مقایسه با مدل های قبلی مجهز به ضربه گیر قوی تر، تزئینات داخلی کامل تر شامل تودوزی و روکش صندلی ها، جلو داشبورد و قاب درب های گردویی رنگ، بند رکاب بر روی درها و چراغ های اضافی بود.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:45 صبح

    ماشین کاری با روش تخلیه الکتریکی(EDM) یکی از روش های تولید مخصوص است که کاربرد وسیعی یافته است. در این روش برای براده برداری هیچگونه تماس مستقیمی بین قطعه کار و الکترود بر قرار نمی‌شود و در نتیجه نیروی فیزیکی نخواهیم داشت. آهنگ جداشدن فلز یا براده برداری به رسانایی الکتریکی قطعه کار بستگی دارد نه سختی آن

     اساس این روش:

    این روش برای ماشین کاری کلیه مواد هادی جریان به کار می رود با هر مقدار سختی که داشته باشند و از چهار بخش تشکیل می شود:

    1- الکترود

     2- قطعه کار

     3- سیال دی الکتریک

     4- منبع تامین جریان

    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:29 صبح

    امروزه گاز هیدروژن برای استفاده در موتورهای احتراقی و وسایل نقلیه الکتریکی باتریدار مورد بررسی قرار گرفته است. هیدروژن در دما و فشار طبیعی، یک گاز است و به این علت، انتقال و ذخیره آن از سوخت های مایع دیگر، دشوارتر است. سامانه ‌هایی که برای ذخیره هیدروژن توسعه یافته‌اند، عبارتند از:

    هیدروژن فشرده، هیدروژن مایع و پیوند شیمیایی میان هیدروژن و یک ماده ذخیره (برای مثال، هیدرید فلزات).

    با این که تاکنون هیچ سامانه حمل و نقل و توزیع مناسبی برای هیدروژن وجود نداشته، اما توانایی تولید این سوخت از مجموعه متنوعی از منابع و خصوصیت پاک سوز بودن آن، هیدروژن را به سوخت جانشین مناسبی تبدیل کرده است.
    هیدروژن یکی از ساده‌ترین و سبک‌ترین سوخت های گازی است که در فشار اتمسفری و دمای جوی حالت گاز دارد. سوخت هیدروژن همان گاز خالص هیدروژن نیست، بلکه مقدار کمی اکسیژن و دیگر مواد را نیز با خود دارد. منابع تولید سوخت هیدروژن شامل گاز طبیعی ، زغال سنگ ، بنزین و الکل متیلیک هستند. فرآیند فتوسنتز در باکتری ها یا جلبک ها و یا شکافتن آب به دو عنصر هیدروژن و اکسیژن به کمک جریان الکتریسیته یا نور مستقیم خورشید از آب، روش های دیگری برای تولید هیدروژن هستند.
    ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:24 صبح

    معرفی جوش آرگون در چند جمله

    در جوش آرگون یا تیگ(TIG) بری یجاد قوس جوشکاری از الکترود تنگستن استفاده می شود که ین الکترود برخلاف دیگر فریندهی جوشکاری حین عملیات جوشکاری مصرف نمی شود.

    حین جوشکاری گاز خنثی هوا را از ناحیه جوشکاری بیرون رانده و از اکسیده شدن الکترود جلوگیری می کند. در جوشکاری تیگ الکترود فقط بری یجاد قوس بکار برده می شود و خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در ین نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal)بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود. در بین صنعتکاران یرانی ین جوش با نام جوش آلومینیوم شناخته می شود. نامهی تجارتی هلی آرک یا هلی ولد نیز به دلیل معروفیت نام ین سازندگان در خصوص ماشینهی جوش تیگ باعث شده بعضا ین نوع جوشکاری با نام  سازندگان هم شناخته شود. نام جدید ین فریند  G.T.A.W و نام آلمانی آن WIGمی باشد. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:5 صبح

    توضیحاتی پیرامون WPS & PQR

     

    در نظر بگیرید در کارخانه ی بزرگ که تعداد زیادی پروژه در دست انجام است مسوول کنترل کیفی و یا ناظر هستیم. و با انواع و اقسام حالات جوشکاری برخورد میکنیم ....انواع الکترودها، ورقها با ضخامتهای متفاوت، ماشینهی مختلف که تحت شریط خاصی تنظیم شده است  ،جوشکاران که اغلب به  روش سنتی(بدون رعایت اصول علمی)جوشکاری میکنند را در نظر بگیرید. بهترین کار چک کردن کار با کتابچه ی  است که به عنوان WPS (Welding Procedure spcification)معروف است. هر چند کاربرد اصلی ین دفترچه بری  پرسنل تولید است اما در واقع زبان مشترک تولید کننده  و بازرس و ناظر میباشد که در بعضی مواقع کارفرماهی بزرگ  خودشان WPSمورد قبول خود را به  سازنده اریه میکنند و بنی بازرسی  ها را بر اساس آن قرار میدهند. فکر میکنم تا حدودی مفهوم را  ساده کرده باشم. ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 11:4 صبح

    تاریخچه ی مختصراز جوشکاری دستی قوس برقی(S.M.A.W)

     

    قوس برقی در سال 1807توسط سرهمفری دیوی کشف شد ولی استفاده از آن در جوشکاری فلزات به یکدیگر هشتاد سال بعد از ین کشف ، یعنی در سال 1881 اتفاق افتاد. فردی به نام آگوست دیمری تنز در ین سال توانست با استفاده از قوس برقی و الکترود ذغالی صفحات نگهدارنده انباره باطری را به هم متصل نمید.بعد از آن یک روسی به نام نیکولاس دی بارنادوس با یک میله کربنی که دسته ی عیق داشت توانست قطعاتی را به هم جوش دهد. وی در سال 1887 اختراع خود را در انگلستان  به ثبت رساند.ین قدیمی ترین اختراع به ثبت رسیده در عرصه جوشکاری دستی قوسی برقی می باشد.فریند جوشکاری با الکترود کربنی در سالهی 1880و1890در اروپا و آمریکا رواج داشت ولی استفاده از ولت زیاد (100 تا 300ولت)و آمپر زیاد (600تا 1000آمپر)در ین فریند و فلز جوش حاصله که به علت ناخالصیهی کربنی شکننده بود همه باعث می شد ین فریند با اقبال صنعت مواجه نشود.

     ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 10:55 صبح

      پمپ های پره ای :

    به طور کلی پمپ های پره ای به عنوان پمپ های فشار متوسط در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت آنها معمولا از 1200 rpm تا 1750 rpm بوده و در مواقع خاص تا 2400 rpm  نیز میرسد. بازده حجمی این پمپ ها 85% تا 90% است اما بازده کلی آنها به دلیل نشت های موجود در اطراف روتور پایین است ( حدود 75% تا 80%  ). عمدتا این پمپها آرام و بی سر و صدا کار می کنند ، از مزایای جالب این پمپ ها این است که در صورت بروز اشکال در ساختمان پمپ بدون جدا کردن لوله های ورودی و خروجی قابل تعمیر است.

    فضای بین روتور و رینگ بادامکی در در نیم دور اول چرخش محور ، افزیش یافته و انبساط حجمی حاصله باعث کاهش فشار و ایجاد مکش می گردد، در نتیجه سیال به طرف مجرای ورودی پمپ جریان می یابد. در نیم دور دوم  با کم شدن فضای بین پره ها سیال که در این فضاها قرار دارد با فشار به سمت خروجی رانده می شود. همانطور که در شکل می بینید جریان بوجود آمده به میزان خروج از مرکز(فاصله دو مرکز) محور نسبت به روتور پمپ بستگی دارد و اگر این فاصله به صفر برسد دیگر در خروجی جریانی نخواهیم داشت.

    پمپ پره‌ای

     ادامه مقاله...

    Akb@r.Hemm@ti ::: دوشنبه 86/6/5::: ساعت 10:52 صبح

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >
    لیست کل یادداشت های دنیای مقالات

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 10
    بازدید دیروز: 77
    کل بازدید :773611

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    فنی و مهندسی - دنیای مقالات
    Akb@r.Hemm@ti
    در مورد خودم زیاد مهم نیست

    >> پیوند دنیای مقالات <<

    >>لوگوی دنیای مقالات<<
    فنی و مهندسی - دنیای مقالات

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست دنیای مقالات <<

    >>بایگانی<<

    >>جستجو در متن و بایگانی دنیای مقالات <<
    جستجو:

    >>اشتراک در دنیای مقالات<<
     



    >>طراح قالب<<